حمله حوثی‌ها به فرودگاه ابها همزمان با مذاکرات نماینده آمریکا در عربستان درباره یمن

تیموتی لندرکینگ نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن روز چهارشنبه در ریاض با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعودی وزیر امور خارجه عربستان دیدار و درباره جنگ یمن و راه‌های پایان دادن به آن رایزنی کرد.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی سعودی، درباره آخرین تحولات مربوط به یمن و تلاش‌های مشترک برای حمایت از رسیدن به یک راه حل جامع سیاسی برای بحران یمن محور گفت‌وگوهای دو طرف بود. سفیر عربستان در یمن نیز در این دیدار حضور داشت.

رییس جمهوری ایالات متحده هفته گذشته و هنگام تشریح راهبرد دولتش در عرصه سیاست خارجی و تمرکز بر دیپلماسی، آقای لندرکینگ را که یک دیپلمات کهنه‌کار است به عنوان نماینده آمریکا در امور یمن معرفی کرد.

عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ با تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای، در حمایت از دولت قانونی یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، وارد جنگ با شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن شد.

با وجود تلاش‌های عربستان سعودی و سازمان ملل متحد برای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن، جنگ در این فقیرترین کشور خاورمیانه که موجب بروز یک فاجعه انسانی و گرسنگی مردم آن شده است، همچنان ادامه دارد.

حمله به فرودگاه ابها

دیدار امروز نماینده آمریکا و وزیر خارجه سعودی در حالی انجام شد که حوثی‌ها از حمله هوایی در جنوب عربستان خبر دادند؛ حمله‌ای که ریاض آن را «تلاش نظام‌مند و عمدی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان» خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف به رهبری ریاض پیشتر در روز چهارشنبه از رهگیری و انهدام دو پهپاد مسلح شبه‌نظامیان شیعه حوثی در مناطق جنوبی عربستان سعودی خبر داده بود.

این سومین بار در این هفته است که ائتلاف از رهگیری پهپادهای حوثی‌ها، که قصد حمله به اهداف غیرنظامی در عربستان را داشتند، خبر می‌دهد. حوثی‌ها بارها عربستان را هدف حمله قرار داده‌اند، اما بیشتر آنها خنثی شده است.

با این حال در برخی موارد حملات پهپادی یا موشکی شورشیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در عربستان انجام شده است و جدیدترین مورد آن حمله هوایی امروز به فرودگاه بین‌المللی ابها در جنوب عربستان است.

حمله امروز تلفات جانی نداشته است، اما یک هواپیمای غیرنظامی آتش گرفت که ماموران آتش‌نشانی آن را مهار کردند. فرودگاه ابها در ۱۲۰ کیلومتری مرز عربستان و یمن واقع شده و ائتلاف از آن برای عملیات در یمن استفاده می‌کند.

ائتلاف به رهبری عربستان در بیانیه‌ای گفت «تلاش برای هدف قرار دادن فرودگاه ابها یک جنایت جنگی است و جان مسافران غیرنظامی را به خطر می‌اندازد.» متحدان عربستان، از جمله مصر، این حمله را محکوم کردند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۰ فوریه۲۰۲۱