۲۸ زندانی سیاسی: سه روز اول سال نو در اعتراض به رنج و کشتار مردم اعتصاب غذا می‌کنیم

۲۸ زندان سیاسی ساکن زندان‌های اوین، فشافویه و عادل آباد شیراز در بیانیه‌ای مشترکی نوشته‌اند که در اعتراض به رویکردهای جمهوری اسلامی و کشتار مردم معترض توسط حکومت، سه روز اول سال ۱۴۰۰ را در اعتصاب غذا به سر خواهند برد.

در این نامه با رویدادهایی چون کشته شدن سوختبران در سراوان، «سرکوب، کشتار، و خفقان اقلیت‌های قومی و مذهبی»، مرگ بهنام محجوبی، «کشته‌شدگان آبان ماه ۹۸ و اعدام زندانیانی چون نوید افکاری، مصطفی صالحی، محمد ثلاث»، حکومت ایران، سیستمی خودکامه توصیف شده است که «امنیتش را بر سرکوب میزان می‌کند».

زندانیان سیاسی در این نامه همچنین به وضعیت معیشت بد حاشیه‌نشیان و کارگران اشاره کرده و تاکید کرده‌اند که «در اعتراض به استبدادی که حتی در زندان هم در پی گسستن هر پیوندی‌ست و به جبر تبعید آواره‌ات می‌کند، اعتصاب غذا خواهیم کرد».

به روال معمول، در آستانه نوروز بسیاری از زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران زندانی از امتیازاتی چون مرخصی محروم مانده‌اند و فشارهای امنیتی بر خانواده فعالان سیاسی ادامه دارد.

حکومت ایران سابقه گسترده‌ای در زندانی‌کردن فعالان سیاسی دارد و بر اساس گزارش «سازمان عفو بین‌الملل»، شرایط زندان‌های جمهوری اسلامی «بیرحمانه» و «غیرانسانی» است و زندانیان با کمبود شدید امکانات بهداشتی مواجه هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ مارس ۲۰۲۱