بازداشت معترضان به رد اتهام «تجاوز» دو کودک از سوی دادگستری گنبد کاووس؛ دادستان: با منتشرکنندگان موضوع «تجاوز» در فضای مجازی برخورد می‌شود!

رئیس دادگستری گنبدکاووس اتهام «تجاوز» و آزار جنسی دو دختر ۷ و ۸ ساله توسط نگهبان سد گلستان را تکذیب و قرار بازداشت برای آدم‌ربایی صادر کرده است. عده‌ای از مردم بومی مقابل ساختمان دادگستری گنبدکاووس دست به تجمع اعتراضی زدند که شماری از آنان از جمله دهیار و یک روحانی اهل سنت نیز دستگیر شده‌اند.

در پی شناسایی یک نگهبان ۵۴ ساله سد گلستان متهم به آزار جنسی دو دختر خردسال ۶ و ۷ ساله در روستای «عرب‌سورنگ» و تحویل او به مقامات انتظامی، یزدانی رئیس دادگستری گنبدکاووس به خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که هیچگونه شواهدی مبنی بر تجاوز مشاهده نشده و این فرد به اتهام آدم‌ربایی دستگیر شده است.

هویت متهم توسط رسانه‌های محلی فاش شده است که به عنوان نگهبان سد گلستان فعال بوده و سابقه تعرض جنسی نیز دارد.

یزدانی گفته‌ که پلیس و دستگاه قضایی پس از انتشار خبر تعرض به این کودک «به‌موقع وارد عمل شدند». این نگهبان توسط مردم مورد ضرب ‌و جرح قرار گرفته بود و کانکس نگهبانی‌اش را نیز آتش زده بودند.

رئیس دادگستری گنبدکاووس گفته، «طبق نظر پزشکی قانونی شهرستان گنبد، موضوع تجاوز تایید نشد، شخص به مراجع قضایی با اتهام آدم‌ربایی با حیله و نیرنگ معرفی شد و با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.»

در پی عدم تایید تجاوز به این کودکان و بازداشت موقت متهم، عده‌ای از مردم مقابل ساختمان دادگستری گنبدکاووس تجمع کردند و دست به اعتراض زدند.

آنگونه که امجد آخوند نظری امام جمعه روستای قره بلاغ شهرستان علی‌آباد، در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی اعلام کرده، دهیار روستای عرب سورنگ و یوسف آخوند ایگذر آتابای روحانی اهل سنت در جریان این اعتراضات دستگیر شدند.

امام جمعه روستای قره‌بلاغ همچنین خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و دخالت و رسیدگی فوری نهادهای قضایی و امنیتی به پرونده آزار جنسی دو کودک خردسال در روستای عرب سورنگ شد.

کانال خبری «گنبدکاووس» در شرح وقایع تجمع اعتراضی مقابل ساختمان دادگستری نوشته است که دادستان گنبدکاووس، امام جمعه، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان گلستان، فرمانده سپاه شهرستان گنبدکاووس و نیروهای انتظامی در محل حضور داشتند!

این کانال خبری نوشته، «نیروهای انتظامی علیرغم زخمی شدن و آسیب و شنیدن برخی توهین‌ها با سعه صدر و مردم‌داری فقط به پراکنده کردن جمعیت پرداختند و بدون هیجان‌زدگی فداکارانه ایفای نقش کردند.»

این در حالیست که رئیس دادگستری گنبد کاووس معترضان را عده‌ای «فرصت‌طلب» توصیف کرده که «با مطرح کردن مسائل قومی و قبیله‌ای کذب، قصد برهم زدن آرامش منطقه را داشتند که با حضور به‌‌موقع پلیس و ورود قاطعانه دستگاه قضایی موضوع پایان یافت.»

یزدانی نیز مانند دیگر مقامات مسئول نظام رسانه‌های خارج از ایران و فضای مجازی را عامل «تهییج مردم» در این پرونده خوانده و گفته است: «امروز تجمع عده‌ای از شهروندان را در جلوی دادگستری گنبد کاووس داشتیم که خواستار رسیدگی سریع‌تر به این پرونده‌اند و متاسفانه عده‌ای هم به اموال عمومی خسارت وارد کردند که شناسایی و دستگیر شدند.»

خسرو خلیلی دادستان گنبد کاووس نیز گفته است: «به دنبال انتشار خبر تعرض به دو کودک روستایی توسط نگهبان سد گلستان در گنبد کاووس با شکایت خانواده‌ها برای متهم پرونده قضایی تشکیل و فورا متهم به دادگستری احضار و‌ پس از تفهیم اتهام بر اساس بررسی‌ها صورت گرفته متهم پرونده به اتهام آدم‌ربایی با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده است.»

او با تأکید بر رد موضوع تجاوز کودمان توسط پزشکی قانونی اضافه کرد: «تجاوز از جرائم سنگینی است که مجازات حد دارد و آدم‌ربایی نیز مشمول مجازات حبس تعزیری می‌شود که دادستانی برای مجرمان اشد مجازات را اعمال می‌کند.»

دادستان گنبد کاووس تصریح کرد: «اشخاصی که در فضای مجازی موضوع تجاوز را دنبال می‌کنند، علاوه بر هتک حرمت به خانواده کودکان اذهان عمومی را تشویش می‌کنند که دادستانی به عنوان مدعی‌العموم با این افراد برخورد قانونی مناسب خواهد کرد.»

آنطور که یک عضو شورای روستای عرب سورنگ» عنوان کرده، «این شخص ۵۴ ساله قبلا نیز سابقه چنین کاری را داشت و کودکان زیادی از اقدام او ناراضی بودند اما چون شواهدی در دست نبود اهالی نمی‌توانستند اقدامی کنند. این مسئله به قدری حساس شد که حتی معاون بخشدار امروز آمد و قول پیگیری داد و به اهالی روستا گفت آرام باشند و از خشونت پرهیز کنند.»

گزارش شده برخی از اهالی روستا پس از مداخله نیروهای انتظامی، اقدام به شکستن شیشه‌های اتومبیل نیروی انتظامی کردند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ مارس ۲۰۲۱