آمریکا حمایت‌ نظامی ایران از حوثی‌های یمن را مرگبار و خطرناک خواند

فرستادۀ ویژه آمریکا در امور یمن، تیم لندرکینگ، حمایت‌های حکومت ایران را از حوثی‌های یمنی “بسیار چشمگیر” و “مرگبار” توصیف کرد و نبردهای جاری در منطقۀ مارب را تهدیدی بزرگ علیه روند صلح در یمن خواند.

تیم لندرکینگ که این سخن را در کنگرۀ آمریکا ایراد می‌کرد، افزود که جمهوری اسلامی ایران حوثی‌های یمن را آموزش نظامی می‌دهد و سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار آنان می‌گذارد. به گفتۀ فرستادۀ ویژه آمریکا در امور یمن، تهران در زمینۀ ساخت پهپاد و موشک به حوثی‌های یمن یاری می رساند.

تیم لندرکینگ افزایش این حمایت‌ها را از سوی ایران که به تشدید حملات علیه عربستان و به طور بالقوه علیه دیگر کشورهای منطقه منجر شده، بسیار نگران‌کننده از نگاه واشنگتن خواند.

سخنگوی جمهوری اسلامی در سازمان ملل با تکذیب این اظهارات و بی اساس خواندن آنها، گفت که جمهوری اسلامی ایران بارها خواستار حل مسالمت‌آمیز جنگ یمن شده است و “در مقابل آمریکا مرگبارترین سلاح ها را در اختیار کسانی می‌گذارد که روزانه آنها را علیه” مردم یمن به کار می‌گیرند.

تیم لندرکینگ در مقابل نمایندگان کنگرۀ آمریکا خواستار حمایت متحدان منطقه ای آمریکا شد و گفت که ردیابی کشتی‌های حامل تجهیزات نظامی به یمن بسیار دشوار است و کشورهایی نظیر عمان باید به آمریکا یاری برسانند و تضمین کنند که مرزهای آنها به روی هر گونه قاچاق توسط ایران بسته است.

جو بایدن یمن را یکی از اولویت های خود معرفی کرده و تیم لندرکینگ را مأمور ترغیب روند صلح در این کشور برای پایان دادن به جنگ نیابتی ایران و عربستان کرده است.

تیم لندرکینگ خواستار “نقش سازندۀ” ایران برای پایان دادن به جنگ یمن شده، هر چند وی تصریح کرده است که نشانه‌هایی در این جهت از سوی تهران مشاهده نمی‌کند.

در روزهای گذشته حوثی‌های یمن حملات خود را در منطقۀ گازی مارب تشدید کرده اند. فرستادۀ ویژه آمریکا این حملات را بزرگترین تهدید علیه تلاش‌های صلح در یمن خوانده که در عین حال نتایج ویرانگری از منظر انسانی دارند.      

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۲ آوریل۲۰۲۱