حمله اسرائیل به سوریه؛ واکنش به فرود “موشک سرگردان”

اسرائیل در تلافی حمله به نزدیکی تاسیسات اتمی دیمونا، به چند پایگاه در نزدیکی دمشق حمله کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس به مقاله‌ای در روزنامه کیهان اشاره کرده که در آن پیشنهاد حمله به دیمونا در واکنش به حمله نطنز داده شده بود.

پس از آنکه در اولین ساعات روز پنج‌شنبه ۲۲ آوریل (دوم اردیبهشت) به وقت محلی موشکی در نزدیکی تاسیسات حساس اتمی اسرائيل فرود آمد، این کشور به یک پایگاه موشکی و سیستم دفاع هوایی سوریه حمله کرد.

به نوشته خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، چهار سرباز در اثر این حملات که در نزدیکی دمشق صورت گرفته، زخمی شده‌اند و خساراتی نیز به بار آمده است. این خبرگزاری گفته موشک‌ها از بلندی‌های جولان که در اشغال اسرائيل است شلیک شده‌اند.

صبح پنج‌شنبه آژیرهای خطر در ابو قرینات؛ روستایی که تنها چند کیلومتر از دیمونا محل استقرار تاسیسات اتمی اسرائيل فاصله دارد به صدا درآمدند که واکنشی به فرود و انفجار یک موشک زمین به هوای “سرگردان” در نزدیکی این روستا بود.

به گفته هیدای زیلبرمن، سخنگوی ارتش اسرائیل، اصابت موشک به ناحیه اطراف دیمونا عمدی نبوده و به قصد حمله به نیروگاه هسته‌ای اسرائیل شلیک نشده است.

ارتش اسرائيل گفته در مقابله با شلیک موشک‌های ضدهوایی از درون سوریه سیستم دفاعی ضدموشک خود را به کار گرفته اما نمی‌تواند تایید کند که این موشک‌ها هدف قرار گرفته باشند. با این حال گفته شده که حمله موشکی از سوی سوریه خسارتی در پی نداشته‌اند. به گفته ارتش اسرائيل انفجارهایی که در سراسر اسرائیل شنیده شدند احتمالا مربوط به سیستم دفاع هوایی این کشور بوده است.

بنا بر توضیحات ارتش اسرائيل موشک‌های شلیک شده از درون سوریه از نوع زمین به هوا بوده‌اند که اغلب برای مقابله با جت‌های جنگی یا موشک‌های دیگر به کار گرفته می‌شوند. این موشک‌های سوری احتمالا برای مقابله با جنگنده‌های اسرائیلی شلیک شده‌اند اما مسیرشان منحرف شده و به زمین برخورد کرده‌اند. اگرچه دیمونا در ۳۰۰ کیلومتری جنوب دمشق قرار دارد و برای موشک‌های زمین به هوا بسیار دور است.

شدیدترین تنش میان اسرائيل و سوریه با دخالت ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس حملات اخیر را شدیدترین تنش بین اسرائيل و سوریه در سال‌های اخیر ارزیابی کرده و از احتمال دخالت ایران در آن خبر داده است. این خبرگزاری نوشته که جمهوری اسلامی در سوریه نیروی نظامی دارد و اسرائيل را مسئول حملات سایبری و خرابکارانه به تاسیسات اتمی‌اش می‌داند که آخرین آن، حمله به سایت نطنز در روز ۱۱ آوریل بود.

ایران مسئولیتی در قبال این حملات به اسرائيل نپذیرفته و مقامات جمهوری اسلامی نیز تا کنون واکنش رسمی به آن نشان نداده‌اند. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به مقاله ای در روزنامه کیهان به قلم سعدالله زارعی در روز شنبه اشاره کرده که در آن پیشنهاد حمله به تاسیسات اتمی دیمونا در واکنش به خرابکاری نطنز داده شده بود. به عقیده نویسنده این مقاله، تاسیسات دیمونا همتراز با نطنز است و او حمله به این تاسیسات را “چشم در برابر چشم” خوانده است.

گفته می‌شود که تاسیسات اتمی دیمونا مرکز اصلی برنامه پنهان سلاح اتمی اسرائيل است که این کشور هیچگاه نه آن را تایید کرده و نه تکذیب.

حملات متقابل اسرائیل و سوریه می‌تواند بر مذاکرات وین که به منظور احیای برجام در جریان است نیز اثر بگذارد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۲ آوریل۲۰۲۱