حمله به یک “نفتکش ایرانی” در سواحل سوریه

خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه از حمله به یک “نفتکش ایرانی” در سواحل سوریه خبر داده است. در همین حال رویترز می‌گوید، شبکه تلویزیونی العالم گفته است که این نفتکش “ایرانی” بوده است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، روز شنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) در سواحل بندر بانیاس سوریه به یک “نفتکش ایرانی” حمله شده است.

این گروه همچنین اعلام کرد، روشن نیست که این حمله پهپادی بوده یا با پرتاب موشک از یک کشتی جنگی صورت گرفته است.

رویترز نیز در خبری کوتاه گزارش داد که شبکه تلویزیونی ایرانی العالم گفته است، تانکر نفتی که روز شنبه در نزدیکی بانیاس مورد اصابت قرار گرفته “ایرانی و یکی از سه نفتکشی بود که چندی پیش به این اسکله نفتی رسیده بود.”

در همین حال سانا، خبرگزاری دولتی سوریه نیز به نقل از وزارت نفت این کشور از وقوع آتش‌سوزی در یک نفتکش در سواحل بانیاس خبر داد. این خبرگزاری از ایرانی بودن این نفتکش سخنی به میان نیاورد.

سانا همچنین اعلام کرد، گمان می‌رود که علت این آتش‌سوزی “حمله‌ای پهپادی از مسیر آب‌های سرزمینی لبنان” به این نفتکش بوده باشد. این خبرگزاری افزود، آتش “مهار شده است.”

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، این حمله منجر به تلفات جانی نشده است.

در همین حال شبکه الجزیره نیز اعلام کرد، این نفتکش ایرانی بوده و از طریق پهپاد به آن حمله شده است.

ایران از طریق کانال سوئز به سوریه سوخت می‌فرستد. چندی پیش در جریان مسدود شدن کانال سوئز مقام‌های سوری از تصمیم به جیره‌بندی سوخت در این کشور خبر دادند.

در ماه فروردین یک نفتکش ایرانی با نام “ساویز” در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفت. در آن زمان نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی این حمله را به اسرائيل منتسب کرد.

پیش از آن روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از حملات اسرائیل به حداقل ۱۲ کشتی ایرانی ظرف دو سال گذشته در دریای سرخ خبر داده بود.

این روزنامه با استناد به سخنان مقام‌های آمریکا و منطقه نوشته بود، کشتی‌ها عمدتا حامل نفت برای سوریه بوده‌اند و حمله به آنها با مین‌های دریایی انجام گرفته است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۵ آوریل۲۰۲۱