معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر: زباله‌گردی شغل شریفی است

معاون رسانه، فرهنگ‌سازی و آموزش ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در واکنش به تصویری از زباله‌گردی کودکان و نوجوانان اظهار داشت: «بگذارید صریح حرف بزنیم. به نظرم زباله‌گردی شغل شریفی است.»

محمد صالح مفتاح، در تلاش برای توجیه گسترش زباله‌گردی کودکان و نوجوانان در کشور، در حساب کاربری توییتر خود نوشت که زباله‌گردی درآمدی معمولی دارد و وقتی زباله‌ها قابل بازیافت است و شهرداری نمی‌تواند آنها را تفکیک کند یا از مبدأ تفکیک شود، زباله‌گردی به این کار کمک می‌کند.

از سوی دیگر، احسان مازندرانی، مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان نیز با حمایت از زباله‌گردی، آن را شغل پردرآمدی دانست.

این سخنان در واکنش به تصویری بیان شد که از سوی مهدی نصیری، سردبیر پیشین روزنامه کیهان منتشر شد که در آن کودکی در داخل سطل زباله به جستجو می‌پردازد.

نصیری در رابطه با این تصویر نوشت: «چه کسی باید پاسخگوی این صحنه‌ها در جمهوری اسلامی باشد: میدان، دیپلماسی یا هر دو؟!»

تغییر مسیر جمهوری اسلامی و رویارویی با مستضعفان و قشر فرودست جامعه پس از سخنان علی خامنه‌ای آشکارتر از همیشه نمایان شد. تا پیش از آن حکومت ایران دست کم در حرف خود را حامی قشر فقیر و فرودست معرفی می‌کرد. اما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در ۸ آذر سال ۱۳۹۸ پیرامون معنای واژه مستضعفان گفت: «مستضعفین را بد معنا می‌کنند؛ مستضعفین را به افراد فرودست یا حالا اخیراً – یعنی این چند سال اخیر باب شده – اقشار آسیب‌پذیر [معنا می‌کنند]، یعنی آسیب‌پذیران؛ نه، قرآن مستضعف را این نمی‌داند، قرآن می‌گوید: وَنُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَنَجعَلَهُم اَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثین؛ مستضعفین یعنی ائمّه و پیشوایان بالقوّه‌ی عالَم بشریّت؛ این معنای مستضعفین است: کسانی که وارثان زمین و همه‌ی موجودی زمین خواهند بود؛ بسیج مستضعفین این است. مستضعف یعنی آن کسی که بالقوّه صاحب وراثت عالَم است، بالقوّه خلیفةالله در زمین است، بالقوّه امام و پیشوای عالَم بشریّت است.»

این معنای تازه از واژه مستضعف که خامنه‌ای به آن اشاره دارد، حاصل جمع تحول ایدئولوژیک در نگاه کلی نظام و رهبران و سرداران آن به موضوعی است که شهرت انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ بر آن بنا شده بود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، بیش از نیمی از مردم ایران زیر خط فقر مطلق هستند. در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد حکومت ایران به‌جای حل مشکلات اقتصادی در تلاش است تا با تغییر ارزش‌ها و نادیده‌گرفتن کرامت انسانی، مفهوم فقر را از بنیان تغییر دهد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱ مه ۲۰۲۱