محمد مرادی، زندانی سیاسی کُرد، به اتهام محاربه به ۴۰ سال حبس محکوم شد

محمد مرادی، زندانی سیاسی کُرد، به اتهام «محاربه» از طریق «عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران» به ۴۰ سال حبس و تبعید به زندان ارومیه محکوم شد.

یکی از نزدیکان آقای مرادی در گفت‌وگو با سایت «شبکه حقوق بشر کردستان» گفته است این حکم روز چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت به این زندانی سیاسی ابلاغ شده است.

آن طور که این وب‌سایت نوشته است، محمد مرادی، اهل پیرانشهر، در اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ پس از هماهنگی خانواده‌اش با سپاه پاسداران هنگام بازگشت از اقلیم کردستان به ایران، بازداشت شد.

طبق این گزارش، او به مدت ۴۵ روز در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه برای «اعتراف اجباری»‌به «عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران و بازگشت به ایران جهت عملیات مسلحانه» تحت شکنجه‌ قرار گرفت.

این زندانی کُرد در جلسه دادگاه همه اتهامات را رد و اعلام کرده بود که این اعترافات تحت شکنجه و اجبار گرفته شده و او مجبور شده اعترافات خود را نخوانده امضا کند.

از ۲۰ دی‌ماه ۹۹ موج جدیدی از بازداشت شهروندان کُرد توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات به راه افتاد و در طول چند هفته بیش از یکصد تن از فعالان جامعه مدنی، فعالان حقوق کارگران، مدافعان محیط زیست، نویسندگان، دانشجویان، زندانیان سیاسی سابق و همچنین شهروندان عادی کُرد دست‌کم در ۱۹ شهر بازداشت شدند.

۳۷ سازمان حقوق بشری و نهاد مدنی روز ۱۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای مشترک از مجامع بین‌المللی خواستند تا با توجه فوری، مقامات جمهوری اسلامی ایران را در مورد سرکوب و بازداشت «خودسرانه» این افراد پاسخگو کنند.

در این بیانیه با اشاره به بازداشت بیش از ۵۰۰ نفر از اقلیت کُرد با انگیزه‌های سیاسی در سال ۲۰۲۰ میلادی و محکوم شدن ۱۵۹ تن از آن‌ها به حبس و صدور حکم اعدام چهار نفر، درباره اعترافات اجباری این افراد تحت شکنجه ابراز اظهار نگرانی شده بود.

در این بیانیه همچنین آمده بود که «این اعترافات بعدتر ممکن است مورد استناد دادگاه‌ها در محاکمه‌های ناعادلانه برای جرایم واهی مرتبط با امنیت ملی» قرار گیرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۳ مه ۲۰۲۱