ارتش اسرائیل از تشدید حملات خود به غزه خبر داد

ارتش اسرائیل روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت، از زمین و هوا غزه را مورد حمله قرار داد و گروه حماس نیز اعلام کرد راکت‌ها و موشک‌هایی به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، شمار کشته شدگان فلسطینی از آغاز دور تازه درگیری به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است.

همزمان با تشدید درگیری‌ها، اسرائیل ابتدا در ساعات اولیه بامداد روز جمعه گفت که نیروی زمینی ارتش این کشور وارد غزه شده است، اما ساعتی بعد اعلام کرد حمله زمینی به غزه انجام نشده‌است.

ارتش اسرائیل در یک پیام کوتاه، بدون اشاره به تعداد سربازان اسرائیلی اعلام کرد، هواپیماها و نیروهای این کشور در زمین، در حال حمله به مواضعی در نوار غزه هستند.

شبکه الجزیره می‌گوید، بامداد جمعه هواپیماهای اسرائیلی شمال و شرق غزه را به شدت بمباران کردند.


یک سخنگوی ارتش اسرائیل هم اعلام کرد به رغم تشدید حملات، هنوز نیروی زمینی این کشور وارد غزه نشده است، بلکه حملات واحدهای توپخانه‌ای به غزه تشدید شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود، آماده هستیم و خود را برای سناریوهای مختلف آماده خواهیم کرد.

در تحول تازه‌ دیگر، چند راکت از لبنان به سوی اسرائیل شلیک شده است.

همزمان با تشدید درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش بس نتیجه نداشته است.

در همین زمینه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان فوری درگیری‌ درغزه و اسرائیل شد.

دبیر کل سازمان ملل در آغاز پنجمین روز حملات، هشدار داد، درگیری‌ها تنها منجر به افزایش افراط گرایی و رادیکالیسم در کل منطقه خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، هردو سزاوار اقدامات برابر آزادی، امنیت، عزت و رفاه هستند.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است که روز یک شنبه در جلسه‌ای اضطراری وضعیت درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را بررسی کند.

این نشست به درخواست تونس، نروژ و چین برگزار می‌شود. پیش از این آمریکا با برگزاری این جلسه مخالفت کرده و خواسته بود تا فرصت بیشتری به دیپلماسی داده شود.

تحولات چهارمین روز درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه در چهارمین روز از حملات سنگین هوایی خود ده‌ها هدف در باریکه غزه را بمباران کرد. از سویی گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی نیز ده‌ها شهر و شهرک اسرائیلی را در این روز هدف راکت‌های خود قرار دادند.

با این حال بر اساس گزارش‌ها، فلسطینیان در درگیری‌های روز پنج‌شنبه برای نخستین بار از راکت‌هایی با برد ۲۰۰ و ۲۵۰ کیلومتر استفاده کردند. یکی از این راکت‌ها با برد ۲۵۰ کیلومتری به سوی فرودگاه «رامون» در مجاورت بندر ایلات در جنوب اسرائیل شلیک شد که ناکام ماند.

رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که پرتاب راکت با برد ۲۰۰ کیلومتری به حومه حیفا نیز نشان از توانایی تازه‌ حماس در شلیک راکت دارد. کارشناسان نظامی اسرائیلی می‌گویند که کلاهک‌های این راکت‌های فلسطینیان سنگین‌تر از گذشته است.

ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس، روز پنج‌شنبه، مدعی شد که شلیک راکت به تل‌آویو، اورشلیم، اشکلون و دیمونا برای این جنبش دیگر کاری ساده «مثل آب خوردن» است و اکنون ضربات راکتی حماس متوجه نقاط دورتر شده.

غیر از آن، شلیک همزمان دهها فروند راکت‌ کوتاه برد و میان برد از غزه، با وجود ضرباتی که اسرائیل به امید قطع حملات راکتی به حماس زده، اسرائیل را ظاهرا تا حد زیادی غافلگیر کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ مه ۲۰۲۱