درخواست عفو و آزادی دو دانشجوی نخبه و المپیادی

۱۷۰ نفر از از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف از مسئولان جمهوری اسلامی خواستند اجازه دهند دو دانشجوی نخبه و معترض زندانی به آغوش خانواده بازگردند.

شماری از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با ارسال نامه‌ای به مسئولان جمهوری اسلامی، خواستار عفو و آزادی امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی نخبه و المپیادی دانشگاه شریف شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داد که در این نامه که به امضای بیش از ۱۷۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شریف رسیده آمده است:

«بیش از یک سال است که دو تن از دانشجویان برتر دانشگاه صنعتی شریف (امیر حسین مرادی و علی یونسی) که قبلاً در المپیادهای کشوری و جهانی افتخاراتی را برای کشور عزیزمان نیز کسب کرده‌اند، در زندان هستند (…) بدین وسیله مُصرانه از مقامات عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی درخواست می‌نماییم که با سعه صدر و با لحاظ حداکثر رأفت اسلامی نسبت به اتهامات این دو دانشجوی جوان، آنان را به مناسبت عید سعید فطر مورد عفو یا تعلیق مجازات قرار داده و اجازه دهند که به آغوش خانواده و جمع دانشگاهی خود بازگردند.»

امضاها در نزد خبرگزاری ایسنا محفوظ است. همچنین نام مقامات دریافت‌کننده نامه نیز محفوظ مانده است.

خودکشی پدر دانشجوی نخبه
امیرحسین مرادی ۲۶ ساله و اهل تهران، چند روز بعد از فروکش کردن اعتراضات سراسری آبان‌ ماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از یک هفته حبس در بازداشتگاه پلیس امنیت تهران به بندهای تحت نظر وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد. او چند ماه پس از بازداشت و در روز سوم اسفند ماه ۱۳۹۸، ‌همراه دو تن از هم‌پرونده‌ای‌های خود به نام‌های سعید تمجیدی و محمد رجبی، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی، بابت اتهام «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران» به اعدام محکوم شد.

به‌ دنبال صدور این حکم اعدام، میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی از جمله روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، هنرمندان، فعالان مدنی و سیاسی و …، همراه شمار زیادی از چهره‌های شناخته شده بین‌المللی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، در شبکه‌‌های اجتماعی با هشتگ «#اعدام_نکنید» خواستار لغو مجازات مرگ در نظر گرفته شده برای این سه زندانی سیاسی شدند.

قوه قضاییه ایران سرانجام در برابر فشار افکار عمومی عقب‌نشینی کرد و در اواخر تیر ماه سال گذشته، درخواست فرجام‌خواهی وکلای این سه زندانی سیاسی را پذیرفت. مهر سال گذشته اما پدر این زندانی سیاسی نتوانست فشارها را تاب بیاورد و خودکشی کرد.

نصیحت مسئولان به رفتار پدرانه
از ۱۷۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شریف در نامه خود از «مسئولان عالی‌رتبه نظام» خواسته‌اند در قبال «فرزندان این آب و خاک» رفتار «پدرانه» در پیش گیرند و با عفو این دو دانشجوی نخبه «نور امید را در دل جوانان کشور روشن‌تر سازند.»

علی یونسی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۱۳۹۶ است.

او شامگاه جمعه ۲۲ فروردین ۹۹ توسط مأموران لباس شخصی اطلاعات سپاه بازداشت شد. ۱۶ اردیبهشت سال گذشته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه بدون اشاره به نام او اتهام او و امیر حسین مرادی را ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران و تلاش برای اقدامات خرابکارانه بیان کرد.

این اتهامات در طول یک سال گذشته همواره از سوی آنان رد شده است.

رضا یونسی، برادر علی یونسی به زمانه گفته است که با وجود گذشت یک سال از یورش مأموران وزارت اطلاعات به منزل پدری آنها و علی‌رغم صدور دستور آزادی اموال از طرف دادگاه، خانواده او تنها موفق شده اوراق هویتی‌شان را پس بگیرد.

او همچنین درباره آخرین وضعیت برادرش و امیرحسین مرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین گفته است:

«آنها هنوز بلاتکلیف در ۲۰۹ هستند. فقط هفته‌ای یک‌بار در حد ۱۰ دقیقه می‌توانند به خانواده تلفن بزنند. هر دو هفته یک‌بار ملاقات کابینی دارند. در بند ۲۰۹ هواخوری و ملاقات‌ها نسبت به بند عمومی کمتر است. امکانات سرمایشی و گرمایشی بسیار کم است و با وجود اتاق‌های کوچک، تعداد زندانیان زیاد است.»

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۴ مه ۲۰۲۱