سازماندهی گروه‌های شبه‌‌نظامی وفادار به حکومت ایران در عراق

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از سازماندهی گروه‌های توانمند و آموزش دیده نظامی در عراق خبر داده است. گفته می‌شود که این گروه‌ها توسط سپاه قدس آموزش دیده و مستقیما تحت فرماندهی جمهوری اسلامی عمل می‌کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی و دیپلماتیک غربی و همچنین مقامات امنیتی عراق گزارشی اختصاصی پیرامون فعالیت‌های سپاه قدس منتشر کرده است.

گفته می‌شود که سپاه قدس به‌ویژه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، اقدام به آموزش و سازماندهی صدها رزمنده وفادار به خود در عراق کرده است.

این افراد در گروه‌های کوچک اما بسیار آموزش دیده سازماندهی شده‌اند. رویترز به نقل از مقامات امنیتی عراق گفته است که گروه‌های شبه‌نظامی یاد شده مستقیما به فرماندهان سپاه قدس پاسخگو بوده و در خدمت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند.

افراد سازماندهی شده در این گروه‌های کوچک در سال گذشته در عرصه‌های مختلف و از جمله ارتباط با پهپادهای نظامی آموزش دیده‌اند. این آموزش از جمله نحوه استفاده از تکنیک‌های پیشرفته نظامی را نیز شامل می‌شود.

به کانال اینستاگرام دویچه وله فارسی بپیوندید

افزون بر آن گفته می‌شود که این افراد همچنین در عرصه پرتاب موشک، جاسازی بمب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز آموزش دیده‌اند.

گفته می‌شود که عملیات پیچیده و حملاتی که سال گذشته به مواضع آمریکا و متحدان این کشور در عراق صورت گرفته است، عمدتا توسط این گروه‌ها انجام شده است. این حملات در واکنش به حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی صورت گرفته است.

در بخش دیگری از گزارش رویترز آمده است که این گروه‌ها توسط اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس و جانشین سلیمانی سازماندهی شده‌اند.

منابع امنیتی عراق به خبرنگار رویترز گفته‌اند که در سال ۲۰۲۰، دست‌کم ۲۵۰ شبه‌نظامی عضو این گروه‌های کوچک در چندین نوبت به لبنان سفر کرده و در آنجا توسط حزب‌الله لبنان و همچنین سپاه پاسداران تعلیم و آموزش دیده‌اند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۲ مه ۲۰۲۱