تقدیر حماس از کمک‌های «مالی و تسلیحاتی» جمهوری اسلامی به غزه

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، جمعه ساعاتی پس از اعلام آتش بس بین اسرائیل و غزه، از کمک « پول و تسلیحاتی» حکومت اسلامی ایران به گرو‌ه‌های فلسطینی تشکر کرد.

این مقام حماس همچنین در سخنرانی خود از تلاش‌های مصر و قطر برای میانجیگری و برقراری آتش بس تشکر کرد.

اسرائیل و گروه‌های فلسطینی بامداد روز جمعه به دنبال تلاش‌های آمریکا و میانجیگری مصر، پس از یازده روز درگیری مرگبار آتش بس را اجرا کردند.

اسماعیل هنیه همچنین اضافه کرد٬ «ما از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم که از ارائه پول، اسلحه و پشتیبانی فنی به مقاومت غزه دریغ نکرد.»

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، در جریان درگیری یازده روزه بین اسرائیل و گرو‌ه‌های فلسطینی در غزه، این گرو‌ه‌ها بیش از ۴۵۰۰ راکت و موشک به سمت اسرائیل شلیک کردند.

کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به گروه‌های فلسطینی و حزب الله لبنان با مخالفت‌هایی در داخل ایران همراه بوده است. در اعتراضات اخیر در ایران از جمله در دیماه سال ۱۳۹۶ و آبان سال ۱۳۹۸، معترضان شعارهایی مانند «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» سر داده و به کمک‌های مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی به گروه‌های فلسطینی و حزب الله اعتراض کردند.

اعتراضات در اورشلیم

اسماعیل هنیه در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرده است که حماس بر اعتراضات در کرانه غربی و اورشلیم متمرکز خواهد شد.

در همین حال به رغم برقراری آتش بس بین اسرائیل و غزه، اورشلیم شرقی شاهد درگیری بین فلسطینی ها و نیروهای اسرائیلی بود.

درگیری اخیر بین اسرائیل و فلسطینی در غزه، از درگیری در «حرم شریف» و در پی اختلاف مالکیت بر سر چند خانه در محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق اورشلیم آغاز شده بود.

رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه سخنرانی خود با اشاره به درگیری ۱۱ روزه اسرائیل و غزه گفت که «مقاومت به توهمات معامله قرن، عادی سازی روابط» و طرح اسکان یهودیان پایان داد.

منظور اسماعیل هنیه از «مقاومت» گروه‌های مسلح فلسطینی مخالفت سازش با اسرائیل است و معامله قرن نیز عادی‌سازی روابط اسرائیل با چند کشور عربی مانند امارات، سودان و بحرین با اسرائیل در چارچوب «پیمان آبراهام» است که با تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا محقق شد.

در همین زمینه، جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، روز چهارشنبه حکومت جمهوری اسلامی ایران را «خطری» برای ثبات خاورمیانه و جهان دانست و گفت، جمهوری اسلامی در تلاش است تا ائتلاف منطقه‌ای که در دوران ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ شکل گرفت را از بین ببرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ مه ۲۰۲۱