روسیه: ایران به زودی غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف می‌کند

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام گفته است ایران «به زودی» غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم را متوقف می‌کند.

او در گفت‌وگویی که در روزنامه «اکو مسکو» منتشر شده است، گفته است این اقدام «خیلی زود» و «طی چند روز آینده و در روند مذاکرات» وین رخ خواهد داد.

میخائیل اولیانوف که نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای در وین نیز است، گفته است احیای برجام این اطمینان را فراهم خواهد کرد که ایران دیگر قادر به تولید تولید بمب اتم نخواهد بود.

دور چهارم مذاکرات احیای برجام در وین اتریش با حضور نمایندگان ایران و روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان بعنوان اعضای کنونی برجام از ۱۷ اردیبهشت آغاز شد و روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت پایان یافت.

در این دوره از مذاکرات نمایندگان آمریکا حضور دارند ولی به طور مستقیم با هیات ایرانی مذاکره نمی‌کنند.

بر اساس برجام، ایران تنها مجاز به غنی‌سازی ۳.۷ درصدی اورانیوم در حجمی محدود است و یکی از موارد عدول ایران از تعهدات برجامی، بالا بردن سطح غنی‌سازی به ۲۰ درصد و سپس ۶۰ درصد بود که بسیار نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید بمب هسته‌ای یعنی۹۰ درصد است.

به دنبال انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ۲۲ فروردین سال جاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در واکنش به این اتفاق، قصد دارد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که حدود یک ماه بعد از این تاریخ منتشر کرد، اعلام کرد که نمونه گیری‌های انجام شده از تاسیسات هسته‌ای نطنز نشان می‌دهد که «نوسانات» غنی‌سازی اورانیوم تا سطح غنای ۶۳ درصد رسیده است.

تهران قبلا گفته بود که قصد دارد از اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برای سوخت کشتی‌های با قدرت هسته‌ای استفاده کند. این در حالی است که ایران کشتی با سوخت هسته‌ای در ناوگان خود ندارد.

نخستین بار، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی چهارم اسفند پارسال گفته بود که «برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم».

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که ایران برای کسب توانایی‌های هسته‌ای «متناسب با نیازهای کشور مصمم» است «و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد».

جو بایدن، رئيس جمهور آمریکا، پیش از این اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصد را خلاف برجام خوانده بود و گفته بود که این اقدام کمکی به مذاکرات وین نمی‌کند.

مقام‌های روسی و اروپایی شرکت‌کننده در مذاکرات وین که برای رسیدن به توافق درباره برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نحوه بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود گفت‌وگو می‌کنند، در روزهای اخیر گفته‌اند که در دور جدید مذاکرات، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و «در آستانه رسیدن به توافق» هستند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای نیز اعلام کرده بود به جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن توافق تقریبا آماده است.

قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای هفته جاری در وین برگزار شود و اعضای برجام در تلاش هستند توافق هسته‌ای تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران (۲۸ خرداد امسال) حاصل شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ مه ۲۰۲۱