دیده‌بان حقوق بشر: حکومت ایران به خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی فشار می‌آورد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از اذیت و آزار خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی توسط حکومت ایران خبر داد. این نهاد حقوق بشری بین‌المللی از دولت‌های شرکت‌کننده در تحقیقات پرواز ۷۵۲ خواست از این خانواده‌ها حمایت کنند.

دیده‌بان حقوق بشر روز پنج‌شنبه ششم خرداد (۲۷ مه) اعلام کرد که مقامات ایرانی خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی را به صورت سازمان‌دهی شده تحت فشار قرار می‌دهند.

دیده‌بان حقوق بشر از اکتبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ با ۳۱ نفر از وابستگان قربانیان و افراد با اطلاع مستقیم از رفتار مقامات با خانواده‌ها گفت‌وگو کرده است. به گفته خانواده جان‌باختگان نهادهای امنیتی ایران به شکل خودسرانه اعضای خانواده قربانیان را مورد بازداشت، احضار، بازجویی، شکنجه و بدرفتاری قرار داده‌اند.

در ادامه گفته شده که این نهادها اموال قربانیان را به وابستگانشان باز پس نگردانده‌اند و در امر تدفین و گردهمایی یادبود نیز دخالت کرده‌اند.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ تهران – کی‌یف روز ۱۸ دی‌ماه ۹۸ دقایقی پس از اوج‌گیری هواپیما با دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد. همه ۱۷۶ مسافر و خدمه هواپیما از جمله ۵۷ شهروند کانادا جان خود را از دست دادند. جمهوری اسلامی تا سه روز واقعیت را کتمان می‌کرد و مدعی نقص فنی هواپیما بود.

خانواده‌های قربانیان خواهان معرفی و محاکمه عاملان واقعه هستند. آنها در تازه‌ترین تجمع در برابر سازمان قضایی نیروهای مسلح، خواستار اعلام جرم علیه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و محمدحسین باقری رییس ستاد کل مشترک شده‌اند.

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: «سپاه پاسداران انقلاب ایران بدون کم‌ترین مسئولیت‌پذیری ۱۷۶ نفر را کشته‌اند، و حالا نهادهای امنیتی بی‌رحم ایران دست به آزار اعضای خانواده قربانیان می‌زنند تا هر امیدی به عدالت را نابود کنند».

معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر اضافه کرد مقامات ایرانی به جای تلاش برای بازسازی اعتماد مردم از طریق تحقیقی شفاف و جبران خسارت خانواده‌ها، دوباره در حال “ساکت کردن تلاش‌ها برای پاسخگو کردن” هستند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۸ مه ۲۰۲۱