حملات سایبری تازه به آمریکا؛ پنتاگون: در مقابل این حملات گزینه‌های تهاجمی داریم

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، جمعه هفتم خرداد در واکنش به حملات سایبری اخیر که گفته می‌شود توسط یک گروه روس انجام شده، گفت، ایالات متحده در مقابل چنین حملاتی «گزینه‌های تهاجمی» دارد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه اختصاصی با «سی ان ان» گفته است، ما توانایی انجام عملیات تهاجمی را داریم. ما همچنین توانایی قابل توجهی برای دفاع از خود داریم و همیشه به موضوع دفاع از منظر نظامی نگاه می‌كنیم.

لوید آستین اضافه کرد، چندین گزینه تهاجمی داریم. ما همیشه گزینه‌های معتبر و موثر را حفظ می‌کنیم.

وزیر دفاع آمریکا درحالی از گزینه‌های تهاجمی در مقابل حملات سایبری صحبت کرده است که مایکروسافت روز گذشته خبر داد، بیش از ۱۵۰ اداره دولتی، اندیشکده و سایر سازمان‌ها در آمریکا هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند.

مایکروسافت گفته است، یک گروه هکرهای روس بنام «نوبلیوم» این هفته به سه هزار حساب ایمیل در سازمان مختلف که بیشتر آنها در آمریکا قرار دارند، حمله کرده است.

مایکروسافت می‌گوید که این همان گروهی است که حمله سایبری به کمپانی سولارویندز در سال گذشته را هدایت کرد و دست کم ۹ نهاد دولتی و ۱۰۰ شرکت را در آمریکا هدف قرار داد.

در پاییز سال گذشته، مدیریت شبکه نرم‌افزار آمریکایی سولارویندز تحت کنترل هکرهای نوبلیوم قرار گرفت و هزاران کارمند دولتی که پیام به‌روز کردن این نرم‌افزار را دریافت و اقدام به به‌روزرسانی کردند، قربانی حمله سایبری شدند.

در جریان این حملات سایبری که بسیار گسترده توصیف شد وزارتخانه خزانه‌داری و اداره ارتباطات و اطلاعات ملی وزارت بازرگانی آمریکا و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده هدف قرار گرفتند.

در این حمله سایبری تازه نیز هکرهای نوبلیوم «آژانس‌های دولتی، اندیشکده‌ها، شرکت‌های مشاوره،‌ و سازمان‌های غیردولتی» را هدف قرار داده‌اند.

اما به گفته مایکروسافت گرچه سازمان‌های آمریکایی هدف بیشترین حمله قرار گرفتند، ۲۴ کشور دیگر نیز از این حملات آسیب دیده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های آمریکایی که از این حمله سایبری توسط هکرهای روس آسیب دیده آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا معروف به یواِس‌اِید بوده است.

مقامات آمریکایی در همین زمینه به سی ان ان گفته‌اند، شورای امنیت ملی کاخ سفید و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت‌های آمریکا، وابسته به وزارت امنیت داخلی، (سی آی اس ای) از حملات گذشته و کنونی مطلع هستند.

یک مقام مطلع آمریکایی در این زمینه گفته است، آژانس امنیت سایبری و زیرساخت‌های آمریکا در حال همکاری با پلیس فدرال ایالات متحده ، اف بی ای و همچنین آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا معروف به یواِس‌اِید است تا ابعاد این حملات و قربانیان آن را شناسایی کنند.

وزیر دفاع آمریکا هم در خصوص چگونگی واکنش به این حملات به «سی ان ان» گفته است، وظیفه من این است که گزینه‌های مناسب برای پاسخ به این حملات سایبری را به رئیس جمهور ارائه کنم.

رئیس سازمان اطلاعات روسیه در ماه جاری میلادی حمله سایبری به سولارویندز را تکذیب کرده، اما گفته بود که اتهام آمریکا و بریتانیا در مورد انجام چنین حمله پیچیده و ظریفی برای او «مایه مباهات» است.

نام روسیه و پس از آن چین و ایران و کره شمالی در چند سال گذشته در تمام گزارش‌ها از حملات سایبری و هکری در صدر آمده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ مه ۲۰۲۱