شکایت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران علیه مسببان سانحه اتوبوس خبرنگاران

مراسم تشییع و تدفین دو خبرنگار خبرگزاری ایسنا و ایرنا در بهشت‌زهرای تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، اقامه نماز را بر عهده داشت و پیکر دو خبرنگار درگذشته در قطعه ۲۵۵ بهشت‌زهرا تهران که به نام قطعه نام‌آوران معروف است به خاک سپرده شد. علی متقیان، مدیرعامل ایسنا و محمدرضا نوروزپور، مدیرعامل ایرنا نیز در این مراسم حضور داشتند.

بنا بر اعلام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، «چهار روزنامه‌نگار دیگر؛ حسن ظهوری، مهدی گوهری، ابراهیم نژاد رفیعی و سهیل فرجی نیز که دچار آسیب جدی شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند در بیمارستان امام خمینی ارومیه تحت مراقبت هستند.»

در اعلامیه انجمن صنفی آمده است که از نخستین ساعات بروز حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران، یک وکیل محلی برای کسب اطلاعات دقیق‌تر حقوقی و پیگیری‌های آتی به بیمارستان اعزام شد. «همچنین گیسو فغفوری، بازرس و پژمان موسوی، عضو هیئت‌مدیره، به نمایندگی از هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برای پیگیری وضعیت سانحه دیدگان به ارومیه اعزام شدند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اعلام کرد «ضمنِ پیگیری وضعیت سانحه دیدگان و بررسی نحوه امدادرسانی به مجروحان، شکایت‌نامه‌ای علیه مسببان این رخداد تلخ تنظیم و تسلیم نیروی انتظامی کردند.» در این اعلامیه جزئیات بیشتری از مسببان و اینکه چه اشخاص یا سازمان‌هایی مدنظر این شکایت بوده‌اند نیامده است.

روز چهارشنبه دوم تیرماه، اتوبوس حامل خبرنگاران که برای بازدید از «تونل کانی سیب» به آذربایجان غربی سفر کرده بودند، در نزدیکی نقده واژگون و «مهشاد کریمی» خبرنگار حوزه محیط‌زیست ایسنا و «ریحانه یاسینی» خبرنگار ایرنا کشته و تعداد دیگری زخمی شدند.

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر صدمات روحی و روانی تعدادی از حاضران در صحنه تصادف، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران همچنین آمادگی خود را برای ارائه خدمات روان‌درمانی، حقوقی و پزشکی و هر نوع مساعدت ممکن دیگر صدمه دیدگان اعلام کرد.

در پی این حادثه که به گفته خبرنگاران به علت نقص فنی، خرابی ترمز و نامناسب بودن اتوبوس برای مسیر موردنظر رخ داد، سازمان راهداری با مقصر معرفی کردن راننده اعلام کرده که او «بدون صورت‌وضعیت و به صورت فردی اقدام به مسافرگیری کرده است.»

یک روز پس از سانحه اتوبوس خبرنگاران، در یک حادثه رانندگی دیگر در جاده ابرکوه به دهشیر، پنج سرباز معلم جان خود را از دست دادند و ۱۰ نفر دیگر مصدوم شدند. این اتوبوس با ۳۹ سرنشین از مبدأ زاهدان به مقصد آباده در حرکت بوده که به علت از کار افتادن ترمز، مشابه اتوبوس خبرنگاران، واژگون شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱