محسنی اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد

رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای را به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه منصوب کرد.

ارتقای مقام معاون این قوه به ریاست تنها یک روز پس از آن اعلام می‌شود که ابراهیم رئیسی که در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ فرد برنده معرفی شد روز چهارشنبه، ۹ تیرماه، از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا درباره انتصاب رئیس‌ جدید قوه قضائیه تصمیم‌گیری کند.

رئیس‌ جمهوری منتخب ایران که با حفظ سمت ریاست قوه قضائیه در انتخابات شرکت کرده بود در نامه‌ خود به آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که قصد دارد در زمان باقیمانده تا آغاز به کار دولت جدید، روی موضوع تشکیل دولت سیزدهم متمرکز شود.

حال خبرگزاری‌ها در داخل ایران از حکم رسمی آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر انتصاب آقای محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه خبر داده‌اند.

انتخاب غلامحسین محسنی اژه‌ای به این مقام چندان غافلگیرکننده نیست؛ پیشتر گمانه‌هایی قوی از انتصاب او به عنوان جانشین ابراهیم رئیسی مطرح شده بود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، متولد ۱۳۳۵، بیشتر شهرت خود را مدیون دادگاه محاکمه غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران، در سال ۱۳۷۷ است و از آن زمان برای عموم مردم شناخته شد.

او تاکنون سمت‌هایی چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستانی کل کشور را در اختیار داشته است.

آقای اژه‌ای در سال ۹۳ با حکم صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، معاون اول قوه قضاییه شد و در سال‌های گذشته بیشتر به عنوان سخنگوی قوه قضائیه شناخته شده است.

او از سال ۹۰ در فهرست مقامات تحریم‌شده ایران به دست اتحادیه اروپا قرار دارد.

رهبر جمهوری اسلامی در حکم خود محسنی اژه‌ای را دارای «سابقه‌ درخشان در امر قضا» معرفی کرده و کارنامه ابراهیم رئیسی در همین مقام را «افتخارآمیز» توصیف کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ جولای ۲۰۲۱