وزارت خارجه آمریکا: ایران استانداردها برای مقابله با قاچاق انسان را رعایت نمی‌کند

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه دهم تیر تازه‌ترین گزارش سالانه خود درباره قاچاق انسان در سراسر جهان را منتشر کرد. در این گزارش جمهوری اسلامی ایران در رده سوم، یعنی پایین ترین رده دسته بندی کشورهای درگیر قاچاق انسان قرار دارد.  

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دیباچه این گزارش نوشت: گزارش قاچاق افراد در سال جاری، پیامی محکم به جهان می‌فرستد که بحران‌های جهانی، اعم از همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات آب و هوایی و سیاست‌ها و شیوه‌های تبعیض آمیز ماندگار، بر روی افرادی که تحت ظلم و ستم دیگران قرار دارند، یعنی قربانیان قاچاق انسان، تاثیر نامتناسبی دارد. 

در بخش مربوط به وضعیت قاچاق انسان در ایران که نسبت به گزارش ۲۰۲۰ و به جز استفاده از برخی واژگان تغییری دیگری نداشته آمده است: جمهوری اسلامی ایران حداقل استانداردها برای مقابله با قاچاق انسان را رعایت نکرده وعلاوه بر این، ایران هیچ تلاش عمده‌ای برای رسیدن به آن استانداردها به خرج نداده و از این رو در رده سوم قرار دارد. 

در گزارش وضعیت قاچاق انسان، کشورها بر اساس نحوه مقابله‌شان با این پدیده، میزان شفافیت و پیروی از استانداردهای مرتبط به سه رده تقسیم‌بندی شده‌اند. 

بر اساس این گزارش، استفاده از کودک‌سربازان و وادار کردن آن‌ها به جنگیدن به نفع ایران در سوریه، و همچنین حمایت از گروه‌های شبه نظامی در عراق و یمن در سربازگیری کودکان، نمونه‌ای از سوءاستفاده از انسان‌ها است. 

در این گزارش از تهران خواسته شده تنبیه قربانیان قاچاق انسان را، بابت کارهایی که قاچاقچیان به زور آنها را وادار به انجام آنها کرده‌اند، متوقف کند. 

در گزارش ۲۰۲۱ وزارت خارجه آمریکا آمده قوانین جمهوری اسلامی برای همه انواع مختلف قاچاق انسان جرم مشخصی را تعریف نکرده و مجازات آنها را هم معین نکرده است. 

این گزارش می افزاید: «رژیم ایران» در شناسایی قربانیان قاچاق انسان ناکام بوده و به جای مراقبت از این افراد آسیب‌پذیر، آنها را در ردیف مجرمان قرار می‌دهد. 

حکومت جمهوری اسلامی همان الگوی سال‌های قبل را در نقض حقوق قربانیان قاچاق جنسی ادامه می‌دهد و هیچ تلاشی برای کاهش تقاضا برای خدمات جنسی، کودک‌ همسری، یا سوء‌استفاده جنسی از کودکان نکرده است. 

این بیست و یکمین گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در حوزه قاچاق انسان است. نخستین گزارش ژوئیه ۲۰۰۱منتشر شد. 

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۲ جولای ۲۰۲۱