کرونا در ایران؛ وضعیت هشدارآمیز شیوع ویروس «دلتا»، ۱۴ هزار بیمار در یک روز

وزارت بهداشت ایران همزمان با اعلام افزایش آمار مبتلایان جدید به کرونا، از حضور «تیم واکنش سریع» برای ارزیابی بحران در سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد.

چند روز پس از انتقاد گسترده مسئولان استانی از بحران کرونا در سیستان و بلوچستان، وزارت بهداشت از حضور «تیم واکنش سریع» در این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، حمید سوری، مشاور وزیر بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه، در جلسه ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت که «این تیم با هدف ارزیابی دقیق‌تر اوضاع و به اشتراک‌گذاری تجارب قبلی» در این استان حضور پیدا کرده است.

آقای سوری با بیان که از ابتدای بحران کرونا تاکنون تجربه همه‌گیری سنگینی همچون شرایط فعلی در استان سیستان و بلوچستان وجود نداشته، ویروس‌های جهش‌یافته هندی و آفریقایی را دلیل بحران در این استان عنوان کرده است.

در همین حال حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس که به سیستان و بلوچستان سفر کرده، گفته است که تعداد موارد مثبت جدید مبتلا به کرونا در این استان، سه تا چهار برابر موج‌های قبلی است.

در هفته‌های گذشته مقامات استانی سیستان و بلوچستان بارها درباره وخامت وضعیت کرونا به دلیل شیوع گسترده ویروس «دلتا» هشدار داده و از وزارت بهداشت و درمان درخواست کمک فوری کرده بودند.

در همین حال، صامت صالحیان، مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم روز پنج‌شنبه با اشاره به سرعت انتشار ویروس جهش‌یافته به سمت مناطق شمالی به‌ویژه استان اردبیل از احتمال بروز «موج پنجم کرونا» تا دو هفته آینده در این استان خبر و درباره تغییر وضعیت شهرهای اردبیل به قرمز هشدار داد.

بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، و ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه در یک شبانه‌روز گذشته ۱۲۵ نفر دیگر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده و بیش از ۱۴ هزار بیمار شناسایی شده‌اند.

به این‌ ترتیب تعداد کل جان‌باختگان کرونا در ایران به ۸۴ هزار و ۳۸۹ و مجموع بیماران کووید ۱۹ به سه میلیون و ۲۱۸ هزار و ۸۶۰ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت ایران در حالی که از ارائه آمار تفکیکی خودداری می‌کند، به طور روزانه آمار مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در اختیار رسانه‌های قرار می‌دهد، آماری که منابع مستقل درباره درستی آن تردید دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ جولای ۲۰۲۱