شهر قلعه نو به تصرف طالبان در آمد

منابع امنیتی در استان بادغیس در شمال‌غرب افغانستان می‌گویند صبح روز چهار‌شنبه گروه طالبان با افزایش حملاتشان وارد شهر قلعه نو مرکز این استان شدند. خبرنگاران محلی می‌گویند بخشی از شهر به تصرف گروه طالبان در آمده و در بخش دیگر آن هنوز جنگ به شدت ادامه دارد.

به نقل از این خبرنگاران استاندار و هیئت رهبری استان به قرارگاه نیروهای ارتش فرار کرده‌اند. شاهدان عینی در شهر قلعه نو می‌گویند، طالبان با فشار بیش از حد در حال پیشروی‌اند و به دلیل کوچک بودن شهر قلعه نو تقریباً بخش اعظم آن به تصرف طالبان در آمده است. نهادهای حامی خبرنگاران با اظهار نگرانی از وضعیت خبرنگاران در این شهر از دولت خواسته‌اند تا فکری به حال خبرنگاران کند.

رسانه‌های داخلی افغانستان روز سه شنبه گزارش دادند که گروه طالبان تمامی شهرستان‌های بادغیس را تصرف کرده و تنها شهر قلعه نو در تصرف دولت باقی مانده است. همچنان گزارش شد که یکی از مقام‌های پلیس (آمر امنیت پلیس) بادغیس نیز با تعدادی از سربازان و نیروهای محلی روز سه‌شنبه به گروه طالبان تسلیم شده است. تا هنوز هیچ منبع دولتی سقوط شهر قلعه نو را تأیید نکرده‌اند. اما منابع محلی می‌گویند که تقریباً تمامی شهر به تصرف گروه طالبان در آمده است.

با این حال هنوز یک هنگ از نیروهای ارتش افغانستان دردوکیلومتری شهر قلعه نومستقر هستند و طالبان هنوز به قرارگاه این نیروهای ارتش حمله نکرده‌اند. هرچند تا اکنون این نیروها نیز وارد جنگ با طالبان نشده‌اند اما منابع محلی در بادغیس می‌گویند، ارتش اماده ضدحمله و بازپس گیری شهر قلعه‌نو از چنگ طالبان می‌شوند.

این نخستین استان افغانستان است که پس از شدت گرفتن جنگ توسط طالبان، سقوط می‌کند. هرچند طالبان بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف در آورده‌اند اما این مناطق اکثراً شهرستان‌ها و دهات بوده است. گروه طالبان قبل از این نتوانسته بودند هیچ شهر بزرگ افغانستان را تصرف کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۷ جولای ۲۰۲۱