دلتا: نسخه «نگران‌کننده» ویروس کرونا

حتی کسانی که هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند، ممکن است به نسخه دلتای ویروس کرونا مبتلا شوند. اما این به معنای ناکارآمدی و بی‌تأثیری واکسن نیست.

نسخه یا گونه دلتای کرونا را سازمان جهانی بهداشت «نسخه نگران‌کننده» نامیده است. دلیل این نامگذاری این است که هر روز شواهد بیشتری مبنی بر این‌که گونه از ویروس کرونا قابلیت انتقال بیشتری دارد در اختیار ما قرار می‌گیرد.

نسخه دلتای ویروس کرونا درسراسر جهان در حال گسترش است. جدیدترین مورد از شیوع نسبتا گسترده نسخه دلتای کرونا در اسراییل مشاهده شده است؛ جایی که اغلب جمعیت بزرگسال واکسینه شده اند.

در بریتانیا اینک نسخه دلتا فراگیرترین نسخه در میان موارد جدید ابتلا است و حدود ۹۰ درصد موارد جدید ابتلا مربوط به ویروس دلتا است.

در سوییس حدود یک سوم و در آمریکا یک چهارم موارد جدید از نسخه دلتا هستند. تعداد قابل توجهی از افرادی که ظرف دو هفته گذشته به ویروس مبتلا شده‌اند، هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌ بودند، اما با این وجود کارشناسان تاکید می‌کنند که روند واکسیناسیون باید ادامه یابد و در زدن واکسن نباید تردیدی داشت.

در مورد اسرائیل باید چندین مورد را مد نظر داشت. اسرائیل تقریبا به حالت عادی برگشته بود و تقریبا اثری از موارد جدید مشاهده نمی‌شد از همین رو مقررات قرنطینه و ماسک اجباری لغو شد. همزمان با شیوع نسخه دلتا مشاهده موارد جدید بیماری در اسرائیل نیز از سر گرفته شد. اکنون به گزارش تایمز از هر صد هزار نفر روزانه سه نفر مبتلا به ویروس می شوند. در حال حاضر کمتر از سی مورد بیمار مبتلا به کرونا در شرایط بحرانی در اسرائیل وجود دارد.

اما دلیل برای نگرانی وجود ندارد زیرا واکسیناسیون در هر صورت حفاظت کامل و ۱۰۰ درصدی در برابر بیماری ایجاد نمی کند. دلیل ابتلا به کرونا در افرادی که پیشتر واکسینه شده اند این است که بدن این افراد عکس العمل ایمنی کافی را به رغم دریافت واکسن از خود نشان نمی دهد.

کسانی که هر دو واحد واکسن فایزر-بیونتک را دریافت کرده اند حدود ۹۳ درصد در برابر نسخه آلفای کرونا و ۸۸ درصد دربرابر نسخه دلتا ایمن هستند.

این ارقام مربوط به کسانی هستند که بیماری را همراه با علایم آن دارند.

واکسن مدرنا نیز به گفته سازندگان آن دربرابر نسخه دلتای کرونا موثر است.

نسخه دلتا چیست؟
نسخه یا نسخه دلتای ویروس کرونا نخستین بار در هند مشاهده شد و تا کنون در بیش از ۹۵ کشور جهان ردیابی شده است. این گونه پیشتر با نام B.1.617.2 شناخته شده بود.

نوع دلتا آسان‌تر از دیگر انواع کووید-۱۹ انتقال می‌یابد زیرا جهش‌های متعدد ویروس چسبیدن‌ آن را به سلولهای بدن ما راحت‌تر کرده است.

هنوز روشن نیست که آیا افرادی که به ویروس نوع دلتا مبتلا می‌شوند بیماری در آن‌ها شدیدتر یا طولانی‌تر از سایر مبتلایان است یا خیر.

نسخه دلتا پلاس
گونه دلتا پلاس نوع جهش یافته نسخه دلتا است. دلتا پلاس که با نام AY.1 نیز شناخته می‌شود تقریبا ۶۰ درصد سریعتر از نوع دلتا منتقل می‌شود.

این گونه همچنین راحت‌تر به سلول‌های ریه می‌چسبد و مقاومت بیشتری در برابر داروهای موجود علیه کووید-۱۹ نشان می‌دهد.

کسانی‌که به نوع دلتا پلاس کرونا مبتلا شده‌اند علایم نوع دلتا و نوع بتای ویروس در آن‌ها مشاهده شده است.

برخی از این این علایم شامل سرفه ، اسهال، تب، سردرد ،خارش پوست، تغییر رنگ انگشتان دست و پا، درد سینه و تنگی نفس است.

قارچ سیاه
کرونای دلتا تنها مورد قابل نگرانی نیست. همراه با موج دوم کرونا در هند علایم دراز مدت بیماری، عفونت چشم و بیماری «قارچ سیاه» مشاهده شده است.

در موج نخست و دوم این کرونا در هند علایم مشترکی نظیر سرفه خشک، و مشکلات تنفسی دیده می‌شود اما در موج دوم کرونا علایم جدیدی نیز مشاهده شده است. عفونت‌های چشمی، مشکلات شنوایی، کاهش تحرک و عفونت‌های قارچی از جمله «قارچ سیاه».

مواردی از بیماری «قارچ سیاه» در افغانستان و عراق مشاهده شده است.

پزشکان در بیمارستانی در هند در حال عمل جراحی و خارج کردن قارچ سیاه از بیماری که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شده بوده است- ‍ژوئن ۲۰۲۱ (عکس از خبرگزاری فرانسه)
اوایل خرداد ماه مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، از مشاهده مواردی از ابتلا به عفونت قارچ سیاه در تهران خبر داد. به گفته مردانی این بیماران در بیمارستان لقمان بستری و ‍پس از درمان مرخص شده اند.

بیماری قارچ سیاه نادر اما قابل درمان است . اما در صورت عدم درمان می‌تواند به کوری یا مرگ بیمار منجر شود.

موکورمایکوزیس (قارچ سیاه) عمدتا افرادی را هدف می‌گیرد که دچار مشکلات سلامتی هستند یا به سبب مصرف داروهایی خاص یا بیماری توانایی بدن آن‌ها برای مقابله با این عفونت قارچی کم است. این عفونت عمدتا از راه تنفس وارد سینوس و ریه می‌شود. همچنین اگر در بدن بریدگی یا سوختگی وجود داشته باشد از راه پوستی نیز می‌تواند افراد را مبتلا کند.

ورم صورت، سردرد،گرفتگی سینوس یا بینی، زخم سیاه بر روی بینی یا داخل دهان همگی می‌توانند از علایم ابتلا به قارچ سیاه باشند.

دلتا در ایران
نوع دلتای کرونا در ایران نیز مشاهده شده است. نخستین مورد ابتلا به نوع دلتا ۲۱ اردیبهشت سال جاری در ایران مشاهده شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران ویروس دلتا در بیشتر نقاط کشور مشاهده شده است.

براساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت مجموع جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ به ۸۴ هزار و ۹۴۹ نفر و مجموع بیماران در کشور به سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۸۴۳ نفر رسید.

در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

از زمان فراگیری ویروس کرونا تا کنون بیش از۱۸۳ میلیون نفر در سراسر جهان به یکی از انواع این بیماری مبتلا شده و نزدیک به چهار میلیون نفر جان باخته‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۷ جولای ۲۰۲۱