نقش اطلاعات سپاه در گسترش حملات به مواضع آمریکا در عراق و سوریه

حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه هفته گذشته به عراق سفر کرده و با رهبران شبه‌نظامیان شیعه دیدار کرده بود. گفته می‌شود که طائب از شبه‌نظامیان شیعه خواسته است، بر دامنه حملات خود به نیروهای آمریکا در منطقه بیافزایند.

خبرگزاری “راشا تودی” هفته گذشته از سفر محرمانه و اعلام نشده حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه به عراق خبر داده بود.

خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه ۱۳ ژوئیه (۲۱ تیر) با انتشار گزارشی از بغداد به سفر طائب به پایتخت عراق پرداخت.

این خبرگزاری به نقل از سه منبع نظامی و دو منبع امنیتی عراقی که حاضر به فاش شدن هویت خود نشده‌اند، به مضمون گفت‌وگوهای طائب با رهبران گروه‌های شیعه در جریان این سفر پرداخته است.

گفته شده است که پس از دیدار طائب با شبه‌نظامیان شیعه عراقی، بر شمار حملات آن‌ها به مواضع آمریکا در عراق و سوریه افزوده شده است.

این حملات و از جمله حمله روز هفتم ژوئیه به پایگاه عین‌الاسد در عراق، در واکنش به حمله هوایی ارتش آمریکا به مواضع نیروهای تحت پشتیبانی ایران در عراق و سوریه صورت گرفته است.

روز ۲۷ ژوئن، نیروی هوایی آمریکا برای دومین بار مواضع شبه‌نظامیان شیعه در عراق و مرز این کشور با سوریه را بمباران کرده بود.

پیام خامنه‌ای

خبرگزاری رویترز به نقل از این منابع نظامی و امنیتی اعلام کرده که طائب در دیدار خود با رهبران گروه‌های شیعی فعال در عراق و سوریه حامل پیام خامنه‌ای بوده است.

از قرار معلوم طائب از آن‌ها خواسته است تا در پاسخ به حمله هوایی اخیر آمریکا بر حملات خود به مواضع نظامی این کشور به‌ویژه در سوریه بیافزایند.

افزون بر آن در این گزارش آمده است که طائب از آن‌ها درخواست کرده حملات خود را به گونه‌ای پیش ببرند که باعث تنش زیادی نگردد. از سوی دیگر، طائب از نیروهای تحت حمایت ایران در عراق توصیه کره است، با افزایش حملات خود آمریکا را وادار به خروج نیروهایش از آن کشور بکنند.

خبرگزاری رویترز در ادامه نوشته است که جمهوری اسلامی از حملات اخیر نیروهای شبه‌نظامی شیعه در عراق و سوریه به عنوان افزار فشار بر آمریکا در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کند.

سکوت مقامات جمهوری اسلامی

خبرنگار این خبرگزاری با روابط عمومی سپاه پاسداران و همچنین با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ارتباط با این خبر تماس گرفته است. ارگان‌های یاد شده اما تاکنون از اعلام موضع در این رابطه خودداری ورزیده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر به ارتباط تنگاتنگ سپاه قدس با شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه اشاره کرده و ایران را متهم کرده بود در حملات اخیر به مواضع این کشور در عراق و سوریه نقش داشته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی جمهوری اسلامی ایران، هرگونه نقش و مداخله این کشور در حملات اخیر علیه آمریکا را تکذیب کرده بود.

گزارش رویترز درباره سفر رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به عراق و دیدار او با مقامات عراقی از نقش آشکار ایران در این حملات پرده برگرفته است.

از زمان روی کار آمدن دولت بایدن تا کنون، دست‌کم پنجاه بار مواضع آمریکا در عراق و سوریه هدف حملات موشکی و پهپادی شبه‌نظامیان شیعه قرار گرفته است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۴ جولای ۲۰۲۱