اخبار ضدونقیض در باره ادامه مذاکرات وین

در حالی که نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام می‌گوید گفت‌وگوها احتمالا چند روز دیگر ادامه می‌یابد، بلومبرگ از توقف مذاکرات تا شروع دوره ریاست جمهوری رئیسی خبر داد. یک منبع رسانه‌ای این خبر را گمانه‌زنی خواند.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات نوشت، مذاکرات هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران به احتمال زیاد تا زمانی که رئیس جمهوری جدید ایران کار خود را آغاز نکند ادامه نخواهد یافت.

این رسانه در ادامه گزارش خود به نقل از یک منبع دیگر اروپایی نوشت، از سخنان ابراهیم رئیسی چنین برمی‌آید که دولت جدید ایران با ادامه مذاکرات موافق است.

مراسم تحلیف رئیسی قرار است روز ۱۴ مردادماه برگزار شود.

لاورنس نورمن، همکار “وال استریت ژورنال” در بروکسل، در واکنش به خبر بلومبرگ گفت، چنین اخبار گمانه‌زنی است و هنوز هیچ برنامه‌ای برای مذاکرات جدید تدوین نشده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام نیز روز یکشنبه، ۱۱ ژوئن گفته بود، مذاکرات احیای برجام تقریبا ۹۰ درصد با موفقیت انجام شده و تنها در برخی موارد سیاسی توافق نظر وجود ندارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز دوشنبه گفته بود، هر زمانی که تاریخ برای ادامه مذاکرات تعیین شود، راب مالی نماینده ویژه کشورش در امور ایران با تیم مذاکره‌کننده به وین بازمی‌گردند.

توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران (برجام) در روز ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین بین ایران، ایالات متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه، آلمان و با نظارت اتحادیه اروپا بسته شد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۴ جولای ۲۰۲۱