حجم آب کل مخازن سدهای کشور در یک سال ۲۹ درصد کاهش یافته است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است بر اساس آخرین آمار رسمی حجم آب کل مخازن سدهای ایران نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان ورودی سدهای کشور ۴۷ درصد کاهش و میزان خروجی نیز ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وضعیت سدهای مهم (شرب – کشاورزی) تا پایان ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ نیز حاکی از آن است که استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان کاهش حجم آب در سدها را داشته‌اند و تنها در استان بوشهر وضعیت سد رئیس‌علی دلواری با رشد حجم آب مواجه بوده است.

آب سدها در استان هرمزگان در یک سال اخیر بین ۵۱ تا ۷۹ درصد و در استان سیستان و بلوچستان بین ۴۰ تا ۷۴ درصد کاهش داشته‌اند. در استان بوشهر آب سدها ۲۵ درصدر بیشتر شده است. موجودی آب سدهای پنج‌گانه تهران نیز ۷۱۷ میلیارد مترمکعب بوده و ۳۸ درصد میزان پُرشدگی این سدها اعلام شده که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته است.

خشکسالی در ایران در سال جاری تشدید شده و به تمام کشور گسترش یافته است. این مسئله به‌ویژه به‌دلیل سدسازی‌های بی‌رویه در طول چند دهه اخیر و بی‌تدبیری مسئولان در برخی مناطق گرمسیر از جمله خوزستان بحران بی‌آبی ایجاد کرده و موجب اعتراضات مردمی شده است. مردم خوزستان اکنون نزدیک به یک هفته است که هر شب دست به اعتراض می‌زنند و تاکنون نیروهای امنیتی ۹ نفر از معترضان را کشته‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۲ جولای ۲۰۲۱