افزایش استان‌های قرمز و وضعیت گنگ واکسیناسیون

روابط عمومی وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۳ نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ درگذشته‌اند. طی یک شبانه روز تا ۳۰ تیرماه نیز بیش از ۲۷ هزار مبتلا جدید شناسایی شدند که ۲۷۵۵ نفر آنها بستری شدند.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در کانال خبری خود رنگبندی جدید کرونایی کشور را درج کرده‌ است. بر این اساس، ۲۳۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

در همین حال وضعیت کرونا در استان هرمزگان وخیم گزارش شده است. علی رئوفی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان گفته است که تخت‌های بیمارستان‌های این استان اشباع شده‌اند و وضعیت اغلب مناطق قرمز است.

او افزود که طرح محدودیت‌های ترافیکی طبق دستورالعمل مرکز مبرازه با کرونا در این منطقه در حال اجراست. رئوفی توضیح داد که رفت‌وآمد هرگونه پلاک‌های غیربومی، و بین شهرها و روستاهای استان هرمزگان ممنوع است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در هرمزگان تصریح کرد که مقررات منع رفت‌وآمد شبانه نیز در این استان اجرا می‌شود و رفت‌وآمد از ساعت ۲۲ تا ساعت ۳ بامداد ممنوع است. به گفته این مقام تردد به جزیره‌های هرمزگان نیز ممنوع شده است.

با این حال، رئوفی گفته است که واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در استان، به جز جزایر کیش و قشم، در حال اجرا است و استان هرمزگان در واکسیناسیون بر اساس اولویت سنی در سطح کشور جلوتر است.

در حالی که انتقادات از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور در حال افزایش است، سعید نمکی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی گفته است که “مسئولیت واردات واکسن با وزارت بهداشت نیست”.

او روز سه شنبه در استان لرستان گفت:‌ «در کدام کشور وزیر بهداشت مسئول آوردن واکسن است […] وزارت بهداشت تزریق را به عهده دارد.»

نمکی ضمن اشاره به “سپری شدن چهار موج سهمگین کرونا” تصریح کرد: «در این ایام سخت و کمبضاعتی اقتصادی و پرتنش، این همدلی و وفاق بین ما و نیروهای مسلح و مردم و نهادهای مردمی، ما را به گونه‌ای از چهار موج گذر داد که حتی یک بیمار پشت در بیمارستان‌ها نماند.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به گفته او واکسیناسیون کشور از مرز ۴۰۰ هزار نفر گذشته است که به گفته او “رکورد تازه‌ای است و باعث افتخار است”. نمکی افزود: «قرار ما این بود در پایان دولت بتوانیم افراد بالای ۶۵ سال و بیماران صعب العلاج را واکسینه کنیم که ۸۵ درصد مرگ‌های کووید را تشکیل می‌دهند. امروز اعلام می‌کنم در پایان مرداد تمام جمعیت ۶۰ سال به بالا را واکسینه می‌کنیم.»

در همین حال، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در یک پیام توییتری خبر داد که محموله‌های جدید واکسن از چین و ژاپن در راه است.

او در توئیت خود نوشت:‌‌ «با تلاش وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی، ظرف روزهای آتی محموله‌های واکسن‌های دارای مجوز مصرف در ایران، از مبدا ژاپن و چین به مقصد ایران ارسال خواهد شد.» او افزود که واردات واکسن کرونا تداوم می‌یابد.

این در حالی است که خط تولید واکسن روسی اسپوتنیک وی نیز پرسش‌برانگیز بوده است. اخیرا علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد کرونا گفت که خط تولیدی که روسیه در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده، عملا به درد نمی‌خورد. پس از این اظهارات، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی در روسیه مدعی شد که این سخنان مسئول وزارت بهداشت “تحریف” شده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۲ جولای ۲۰۲۱