آمریکا «پرونده تامین مالی سپاه پاسداران از سوی قطر را بررسی می‌کند»

یک رسانه آمریکایی از آغاز تحقیقات دولت جو بایدن در مورد «تامین مالی سپاه پاسداران» از سوی امیرنشین قطر خبر داده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در فروردین‌ ۱۳۹۸ سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد. این موضع در دولت جدید ایالات متحده نیز همچنان پابرجاست.

بر اساس گزارش وب‌سایت «واشینگتن اگزمینر»، وزارت خارجه آمریکا مسئول پیگیری گزارشی در زمینه همکاری قطر و سپاه پاسداران است که اسرائیل اطلاعات آن را در اختیار واشینگتن قرار داده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه به این سایت گفته که «ما در حال بررسی این موضوع هستیم».

بر اساس این گزارش، رئوون ریولین، که تا دو هفته پیش رئیس جمهوری اسرائیل بود، در دیدار با جو بایدن، همتای آمریکایی خود، «مستندات» مربوط به ادعای اسرائیل را ارائه کرد.

رسانه‌های اسرائیل پیش از سفر آقای ریولین به آمریکا گزارش داده بودند که نهادهای ارشد اطلاعاتی و امنیتی این کشور «یک پرونده سنگین و جدید» در ارتباط با ایران تهیه کرده و آن را تحویل رئیس‌جمهوری داده‌اند تا به دست جو بایدن برسد. اما جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه نکردند.

نهاد ریاست‌جمهوری اسرائیل یا سایر مقامات این کشور در خصوص جزئیات پرونده‌ای که ظاهرا علیه قطر به کاخ سفید داده‌ شده است، مطلبی بیان نکرده‌اند.

وزارت خارجه اسرائیل نیز به پیگیری وب‌سایت خبری «واشینگتن اگزمینر» در این باره پاسخ نداده‌ است؛ امری که شائبه درستی گزارش را ظاهرا تقویت کرده است.

با این حال، یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، به نشریه تایمز اسرائیل گفته است که اطلاعات انتقالی کشورش به آمریکا، «چراغ خطر» را در مورد عملکرد قطر در قبال «تامین مالی سپاه پاسداران» برای مقامات کاخ سفید روشن کرد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز ۳۱ تیرماه با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، دیدار کرد. گفته می‌شود که آن‌دو درباره افغانستان، یمن و لبنان رایزنی کرده‌اند و اشتراک نظر دارند که باید صلح و ثبات منطقه را تثبیت کرد.

با وجود این، مشخص نیست که آیا درباره مسئله «تامین مالی سپاه پاسداران» از سوی قطر نیز صحبتی بین این دو مقام ردوبدل شده است یا نه.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر به «واشینگتن اگزمینر» گفته بود که اتحاد دولت‌های آمریکا و قطر اهمیت راهبردی دارد و شامل همکاری‌های امنیتی و ضد تروریسم است.

این سخنگو، قطر را یکی از «نزدیک‌ترین هم‌پیمانان نظامی در منطقه» خوانده و گفته بود که «این همکاری برای ثبات و پاسداری از منطقه اهمیت دارد».

به نوشته واشینگتن اگزمینر، در شرایطی‌که ده هزار نیروی نظامی آمریکا در پایگاه عظیم «العدیده» در قطر مستقر هستند، اتهاماتی که از سوی اسرائیل در مورد «سرمایه‌گذاری» قطر برای سپاه پاسداران مطرح شده، ممکن است باعث تنش در روابط دوحه و واشینگتن شود.

حضور وزیر خارجه قطر در تهران سه روز پس از سفر به واشینگتن

در همین حال، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر روز یکشنبه سوم مرداد در تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران، دیدار کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی در جریان این دیدار تاکید کرد که قطر ضمن تلاش برای «تامین امنیت منطقه» با همکاری جمهوری اسلامی ایران، به دنبال همکاری برای «تحکیم روابط دو جانبه» نیز هست.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سفر جاری وزیر خارجه قطر به ایران، کوششی در راستای میانجی‌گری احتمالی در مناسبات ایران با سایر همسایگان است. وزیر خارجه قطر شش ماه پیش در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود کشورش آماده پادرمیانی برای خاتمه دادن به بحران عمیق بین شماری از کشورهای منطقه با ایران است.

قطر، کویت و عمان در طول سال‌هایی که از تنش شدید در روابط عربستان، امارات متحده عربی و بحرین با ایران سپری شده است، تلاش کرده‌اند تا مناسبات دو جانبه را حفظ کرده و به دام تنش با جمهوری اسلامی ایران نیفتند.

دولت اسرائیل در حالی قطر را به «تامین مالی سپاه پاسداران» متهم کرده است که خود در دوران زمامداری بنیامین نتانیاهو پول‌های نقدی را که از سوی امیرنشین قطر به غزه اهدا شده بود، به این باریکه می‌رساند.

رسانه‌های اسرائیل فاش کرده بودند که موساد، سازمان جاسوسی این کشور، عامل اصلی انتقال چمدان‌های پول نقد از قطر به غزه است و این روند بعد از پایان دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو کماکان ادامه دارد.

به عقیده بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی، انتقال چمدان‌های پول‌ از قطر به غزه بیشتر به تقویت گروه حماس، شبه‌نظامیان متحد حکومت ایران، کمک کرده است. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که تاکنون میلیاردها دلار از این طریق از قطر به غزه ارسال شده است. اگرچه مدرک مستندی برای ارقام ارسالی در دست نیست.

از سوی دیگر، قطر درخواست‌های مکرر دولت پیشین آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرده و هنوز هم سر موضع خود ایستاده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ جولای ۲۰۲۱