شاهزاده رضا پهلوی اعتراضات را «مخالفت ملتی متحد با جمهوری اسلامی» خواند

در حالی که دامنه اعتراضات سراسری در ایران از خوزستان به استان‌های دیگر گسترش پیدا کرده است، شاهزاده رضا پهلوی در پیامی این اعتراض‌ها را «مخالفت ملتی متحد با جمهوری اسلامی » توصیف کرد.

وی روز یکشنبه ۳ مرداد در توییتر نوشت: «هم‌میهنان در جای‌جای ایران از خوزستان و لرستان و اصفهان تا چهارمحال و بختیاری و آذربایجان و خراسان به خیابانها آمده‌اند و مخالفت ملتی متحد با جمهوری اسلامی را فریاد می‌زنند.»

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، «وظیفه ما ایرانیان در ایران و هر نقطه از جهان است که هر روز طنین این همبستگی را رساتر از دیروز فریاد بزنیم.»

بنابر گزارش های صدای آمریکا، اعتراضات به بی آبی از یازده روز پیش در برخی شهرهای استان خوزستان آغاز شد اما اکنون ساکنان استان‌های دیگر به صف معترضان پیوسته‌اند و همزمان شعارهایی علیه ارکان جمهوری اسلامی در نقاط مختلف ایران سر داده می‌شود.

روز یکشنبه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مدعی شد در « پشت حوادث خوزستان» «دست‌های آلوده دشمن و تحریکات برخی جریان‌های داخلی» دیده می شود.

در اعتراضات روزهای گذشته چندین نفر از جمله در خوزستان و لرستان کشته و بسیاری نیز در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

با این حال حسن روحانی گفت: «اعتراض مدنی از حقوق بنیادین همه آحاد ملت است و مدیران وظیفه دارند در برابر اعتراض‌ها گوش شنوا داشته» باشند.

در خبری دیگر، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، حضور معترضان در خیابان ها را «خواست دشمن» دانست و گفت خوزستان «شادابی خود را باز یافت» چرا که به اعتقاد او مردم خوزستان «به سرعت صفوف خود را از عناصر متصل به دشمن جدا کردند.» 

استان خوزستان روز شنبه، در دهمین روز پیاپی اعتراضات به بی‌آبی، با جو امنیتی شدید رو به رو بود.

همچنین گزارش‌های دریافتی در روز جمعه اول مرداد از قطع برق در اهواز، سوسنگرد، رامهرمز، و برخی نقاط دیگر خبر می‌دهد و دسترسی به اینترنت نیز در برخی از استان‌هایی که اعتراضات در آن جریان داشته است، با قطعی و اخلال مواجه شده است. 

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۲۶ جولای ۲۰۲۱