اسرائیل و آمریکا درباره “حمله حکومت ایران به نفتکش اسرائیلی” گفت‌وگو کردند

یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود درباره “حمله ایران به تانکر اسرائیلی” گفت‌وگو کردند. آمریکا به اسرائیل وعده داده “در تحقیق برای بررسی حقایق در مورد این حادثه” به اسرائیل کمک کند.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز شنبه ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه) با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در مورد حمله به تانکر اسرائیلی رایزنی کرد.

لاپید روز قبل ایران را به حمله به یک نفتکش تحت مدیریت شرکت اسرائیلی که به سمت امارات متحده عربی در حرکت بود متهم کرده بود.

این حادثه در نزدیکی سواحل عمان رخ داد و در جریان این حمله دو خدمه این تانکر، یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی کشته شده‌اند.

وزیر خارجه اسرائیل در گفت‌وگوی خود با آنتونی بلینکن خواستار واکنش بین‌المللی به این حمله شده است.

دفتر یائیر لاپید در بیانیه‌ای اعلام کرده است وزرای خارجه اسرائیل و آمریکا درباره “مبارزه مشترک آمریکا و اسرائیل با تروریسم ایران” نیز صحبت کردند.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه ۱۰ مرداد از قول وزیر خارجه آمریکا گزارش داد که آمریکا به تحقیق در مورد حمله مرگبار به نفتکش تحت مدیریت میلیاردر اسرائیلی کمک خواهد کرد.

ایران رسما درباره حمله به کشتی اسرائیلی واکنشی نشان نداده است اما شبکه تلویزیونی عربی جمهوری اسلامی “العالم” مدعی شده بود که این حمله از سوی “مقاومت سوریه” و در انتقام از حمله اسرائیل به فرودگاه منطقه قصیر صورت گرفته است.

حمله مرگبار به تانکر “ام‌تی مرسر استریت” سه روز پیش اتفاق افتاد. 

تانکر یاد شده در مالکیت یک شرکت ژاپنی و تحت مدیریت یک میلیاردر اسرائیلی در تردد بوده است. در زمان وقوع حمله، این تانکر از دارالسلام در تانزانیا به مقصد فجیره در حرکت بوده است. 

این تانکر با پشتیبانی رزمناو‌های آمریکایی به منطقه‌ای امن منتقل شده است. مقامات آمریکایی پس از بررسی اولیه از “حمله پهپادی” سخن گفته‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا آنتونی بلینکن و یائیر لاپید توافق کردند که با دیگر متحدان خود “برای بررسی حقایق ، ارائه پشتیبانی و قدم‌های بعدی مناسب” همکاری کنند.

وزیر امور خارجه اسرائیل روز جمعه ۳۰ ژوئیه (هشتم مرداد) رسما مسئولیت این حمله را برعهده ایران دانسته بود.

لاپید با انتشار یک پست توییتری گفته است که او در ارتباط با این حمله بر آن است تا سازمان ملل را به اقدام علیه ایران برانگیزد.

تحلیل‌گران حمله به تانکر اسرائلی را نشانه‌ای از جنگ پنهان میان ایران و اسرائیل در آب‌های اطراف خلیج فارس می‌دانند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱ اگوست ۲۰۲۱