هزاران لبنانی در سالگرد انفجار بندر بیروت تظاهرات کردند و علیه نفوذ حکومت ایران شعار دادند

هزاران لبنانی در نخستین سالگرد انفجار مهیب بندر بیروت تجمع کردند و خواستار برقراری عدالت شدند. آنها همچنین طی شعارهایی خواستار خروج ایران از لبنان شدند که مخالفت آنها را با نفوذ جمهوری اسلامی ایران در آن کشور نشان می‌دهد. تصاویر اعتراضات روز چهارشنبه لبنانی‌ها و شعارهایشان علیه نفوذ ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اعتراضات لبنانی‌ها در سالگرد انفجار بیروت در شرایطی است که این کشور با یک بحران بزرگ اقتصادی نیز روبرو است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان نیروهای امنیتی را متهم می‌کنند که با مخالفت با حذف مصونیت سیاستمداران ارشد که متهم به سهل‌انگاری منجر به وقوع انفجار سال گذشته هستند، مانع تحقیقات درباره آن می‌شوند. آن انفجار مرگبار و ویرانگر یکی از بزرگترین انفجار‌های غیرهسته‌ای در تاریخ بوده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نخستین سالگرد انفجار بندر بیروت گفت رهبران لبنان باید به مردم حقیقت را بگویند و با آنها شفاف باشند و انتقادات جدیدی را برای عدم مهار بحران اقتصادی متوجه نخبگان سیاسی این کشور کرد.

او روز چهارشنبه همچنین وعده داد که ۱۰۰ میلیون یورو (بیش از ۱۱۸ میلیون دلار) دیگر به لبنان کمک فوری کند و ۵۰۰هزار دز واکسن کووید-۱۹ نیز راهی لبنان کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز ضمن تاکید بر بحران اقتصادی لبنان خواستار دریافت امدادهای بین المللی شد.

در همین حال، به نوشته سایت سعودی عرب نیوز، وزیر خارجه عربستان، فیصل بن فرحان، «اصرار حزب‌الله» بر تحمیل برتری خود به لبنان را دلیل مشکلات این کشور خواند. عربستان چند سال قبل ارائه کمک‌هایی را به لبنان بر سر مخالفت با حزب‌الله و نفوذ ایران متوقف کرد.

به نوشته رویترز، فیصل بن فرحان روز چهارشنبه ۱۳ مرداد گفت هرگونه کمک به لبنان با اصلاحات جدی در این کشور مرتبط خواهد بود.

جامعه بین المللی به رهبری فرانسه، از زمان انفجار بندر بیروت وعده اهدای میلیون ها دلار کمک بشردوستانه داده اما این امر را با تشکیل دولت در این کشور گره زد. روز چهارشنبه در یک کنفرانس بین المللی جمع آوری کمک‌ها برای لبنان وعده ۳۷۰ میلیون دلار کمک بدست آمد. آقای مکرون در این کنفرانس سخنرانی کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز حدود ۱۰۰ میلیون دلار پیشنهاد کمک کرد. آقای بایدن در بیانیه‌ای گفت هیچ اندازه کمکی به لبنان کافی نخواهد بود تا زمانی که رهبران لبنان خودشان متعهد نشوند که کار سخت و لازم برای اصلاح اقتصاد و مبارزه با فساد را انجام دهند.

یک سال از انفجار می‌گذرد و هنوز هیچ مقام ارشدی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. تحقیقات در این مورد نیز پیشرفتی نداشته و درخواست‌ها برای لغو مصونیت سیاستمداران ارشد و مقامات سابق رد شده است. تمامی افرادی که تحت بازجویی قرار گرفته بودند نیز هرگونه تخلفی را رد کرده‌اند.

به گزارش صلیب سرخ، برخی از معترضین در نزدیکی مقر پارلمان به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند و آنها نیز با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش پاسخ دادند که در این میان، هشت نفر زخمی شدند.

انفجار بندر بیروت ناشی از مقادیر زیادی نیترات آمونیوم بود که سالها به صورت نادرست در بندر بیروت که نزدیکی اماکن مسکونی قرار دارد ذخیره شده بود. این انفجار ۲۱۴ کشته و هزاران زخمی به جای گذاشت.

یک گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر که این هفته منتشر شد می‌گوید شواهدی قوی وجود دارد که گفته شود برخی از مقامات لبنانی از خطرات کشنده ناشی از نگهداری نیترات آمونیوم آگاه بوده و آن را به صورت ضمنی پذیرفته‌اند.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۵ اگوست ۲۰۲۱