گسترش فقر در ایران؛ رئیس شورای تامین دام می‌گوید مصرف گوشت قرمز ۵۰ درصد کاهش یافته است

گسترش روزافزون فقر یکی از معضلات مهم سال‌های اخیر در ایران بوده و با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی در ماه‌های اخیر، سفره خانواده‌های ایرانی بیش از پیش خالی شده است.

بخش بسیار بزرگی از جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند و مشکلات مزمن تورم، رکود و رشد منفی اقتصادی، بیکاری و فساد، کمر اقتصاد ایران را شکسته است. بنا بر آمار رسمی دفتر پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ هر ایرانی به طور متوسط ۳۶ درصد فقیرتر شده‌اند.

پس از آن که در میانه بهار گذشته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از کاهش مصرف برنج به دلیل گرانی آن گفت و اعلام کرد که شصت و هفت میلیون ایرانی دیگر توانایی خرید برنج برای مصرف روزانه شان را ندارند، حالا و در میانه تابستان، منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام ایران، خبر از کاهش پنجاه درصدی مصرف گوشت قرمز در کشور می‌دهد.

گسترش فقر بروز اشکال جدیدی از خورد و خوراک در سفره مردم را سبب شده است. در بهمن ماه ۱۳۹۹، رسانه‌های ایران گزارش دادند در پی افزایش تورم و فقر، منوی رستوران‌های جنوب شهر تهران دچار تغییر شده‌اند و برخی رستوران‌ها غذاهایی مانند زرشک پلو با اسکلت مرغ یا چلو با استخوان قلم و همچنین برنج و دنبه سرو می‌کنند، و غذاهایی همچون باقالی پلو با ماهیچه، ماهی، گوشت، کباب سلطانی و برگ از منوی بسیاری از رستوران‌ها حذف شده است.

همان زمان اعلام شد فروش گوشت قسطی که پیش از آن در برخی از شهرستان‌ها مرسوم بود، حالا به تهران نیز رسیده و قصابی‌ها به کارمندان و اقشار کم درآمد، گوشت قسطی می‌فروشند و مردم برای خرید پوست و اسکلت مرغ و آشغال گوشت به قصابی‌ها مراجعه می کنند.

با افزایش قیمت میوه در سال جاری نیز، برخی از فروشندگان مناطق مرکزی تهران از کسادی بازار میوه و فروش میوه‌های پلاسیده با قیمت کمتر به مردم می گویند.

پیش از این نیز مرکز آمار ایران در گزارش مربوط به ضریب جینی سال ۱۳۹۹ میزان نابرابری در توزیع درآمد خانوارها و شکاف طبقاتی را بیش از ۴۰ درصد اعلام کرد.

مرکز آمار ایران میزان نابرابری در توزیع درآمد خانوارها و شکاف طبقاتی را «بیش از ۴۰ درصد» اعلام کردمرکز آمار ایران در گزارش مربوط به ضریب جینی سال ۱۳۹۹ میزان نابرابری در توزیع درآمد خانوارها و شکاف طبقاتی را بیش از ۴۰ درصد اعلام کرده است.   

در سال‌های اخیر اقشار مختلف در ایران از جمله بازنشستگان، معلمان و کارگران با برگزاری تجمع‌های متعدد به وضعیت حقوق و معیشت خود اعتراض کرده‌اند و اکثر این تجمع ها با برخورد فیزیکی مأموران انتظامی و امنیتی و بازداشت معترضان همراه بوده است.

چهره کریه فقر، خود را در هیأت کارتن خواب‌ها، گورخواب‌ها، کودکان کار، افزایش حاشیه نشینی، ازدیاد متکدیان از بین رفتن طبقۀ متوسط، و بروز شکاف طبقاتی نمایان ساخته است و گزارش‌ها کماکان از افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن، مواد مصرفی و اقلام خوراکی حکایت دارد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۸ اگوست ۲۰۲۱