پیشروی طالبان؛ مراکز ولایت فراه و بغلان به دست اسلامگرایان افتاد

طالبان با تهاجم به مرکز ولایت فراه مراکز مهم دولتی چون مقر پلیس، فرمانداری و زندان شهر را به کنترل خود در آوردند. پلخمری مرکز ولایت بغلان نیز سقوط کرده. بدین ترتیب هشت مرکز از ۳۴ ولایت افغانستان به دست طالبان افتاده است.

طبق تایید مقامات محلی افغانستان، مرکز ولایت فراه با ۱۲۸ هزار نفر جمعیت، روز سه‌شنبه ۱۰ اوت به تصرف طالبان در آمد. این ولایت در غرب افغانستان همواره وضعیت امنیتی ناپایداری داشت.

روز دوشنبه مرکز ولایت سمنگان به دست طالبان افتاد و روز یکشنبه قندوز سقوط کرد. مراکز ولایات تخار، نیمروز، جوزجان و سرپل پیشتر تصرف شده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها پلخمری مرکز ایالت بغلان نیز به تصرف طالبان درآمده است. به این ترتیب، اسلامگرایان طالبان ظرف پنج روز توانسته‌اند مراکز هشت ولایت از ۳۴ ولایات افغانستان را تصرف کنند.

روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد معمور احمدزی نماینده مجلس افغانستان و یک افسر ارتش این کشور اعلام کردند که اسلام‌گرایان طالبان مرکز ایالت بغلان را که در ۲۰۰ کیلومتری شمال کابل پایتخت افغانستان قرار دارد، تصرف کرده‌اند.

طالبان در بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ پیش از حمله نظامی آمریکا به افغانستان بخش‌های بزرگی از این کشور را تحت کنترل خود داشت.

دفاع آلمان از خروج نظامیانش از افغانستان

توماس زیلبرهورن، نماینده مجلس و مشاور  پارلمانی دولت آلمان در گفت‌وگویی اختصاصی با دویچه‌وله ضمن دفاع از خروج نظامیان این کشور از افغانستان، عنوان کرد که برلین به اهداف خود در اموزش و توانمندسازی نیروهای افغان دست یافته است.

او در این مصاحبه از طالبان خواست به خشونت پایان دهند و گفت: «ما بر وظایف آموزشی و مستشاری خود برای کاراتر کردن نیروهای انتظامی و دفاعی افغانستان تمرکز داشتیم و  این ماموریت به پایان رسید. حال وظیفه این نیروهاست که برای آزادی با طالبان بجنگند.»

زیلبرهورن افزوده که هیچ کشوری در دنیا رژیم طالبان را که بر خشونت استوار است، به رسمیت نخواهد شناخت. او در باره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نیز گفته است: «این تصمیم دولت آمریکا بود که در زمان‌بندی مشخصی خاک افغانستان را ترک کنند و البته اوضاع با اعلام این زمان‌بندی به طرز چشمگیری تغییر کرد.»

وزیر مشاور دولت در امور پارلمانی در بخش دیگری از گفت‌وگو با دویچه وله به پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا در عملیات مقابله با طالبان اشاره کرده اما هم‌زمان گفته است: «در واقع با وجود این حمایت، تغییر وضعیت بدون نیروی زمینی بسیار دشوار خواهد بود.»

درخواست از جامعه جهانی

در این میان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، در سخنرانی خود در نشست دوحه  از جامعۀ بین المللی خواست که دربارۀ بحران بی‌سابقۀ انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نمانند و به طالبان در مورد صلح پیام روشنی بدهند.

عبدالله گفت طالبان به تعهد خود برای سرعت بخشیدن به مذاکرات صلح پایبند نماندند و به جای آن به شهرها تهاجم کردند.

نشست سه روزه دوحه با شرکت نمایندگان کشورهای منطقه، آمریکا، روسیه و چین در پایتخت قطر برگزار می‌شود. هیات‌های شرکت‌کننده خواهان توقف جنگ و خونریزی و از سرگیری فوری گفت‌وگوهای صلح در افغانستان هستنند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۱ اگوست ۲۰۲۱