«ساماندهی بازار مرغ» برنامه وزرات «جهاد کشاورزی» در دولت سیزدهم!

در شرایطی که بخش کشاورزی در ایران دارای مشکلاتی حاد و زیربنایی است اما نابسامانی در این بخش چنان بحران‌آفرین شده که حتا «ساماندهی بازار مرغ» هم از جمله «اهداف» وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ابراهیم رئیسی برای وزارت جهاد کشاورزی است. هرچند سیدجواد ساداتی‌نژاد از جمله مدیرانی است که همه سوابق اجرایی‌اش در بخش کشاورزی بوده و با این حوزه آشناست اما دیدگاه‌های او از جمله درباره «خودکفایی» ابهاماتی در رابطه مدیریت درست بخش کشاورزی پربحران ایران ایجاد کرده است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد همواره مخالف «مصادیق ضدکارشناسی در حوزه کشاورزی» بوده است. او بارها مخالفت خود را با قیمت‌گذاری دستوری محصولات کشاورزی و غذا اعلام کرده و گفته که مخالف سوبسیدهای رانت‌زا در این حوزه است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین نقدهای زیادی به دلار ۴۲۰۰ تومانی دارد و از این نظر ظاهرا مشکلات اصلی اقتصاد کشاورزی را می‌شناسد.

این در حالیست که وی همچنین اصرار زیادی به «خودکفایی در تولید تمام اقلام اساسی» دارد. این دیدگاه‌ هرچند از نظر امنیت غذایی تا حدی قابل پذیرش است اما با مشکلات زیادی که در زمینه تولید و کم‌آبی وجود دارد تمرکز منابع برای چنین هدفی را با ابهامات جدی روبرو می‌کند.

برای نمونه در میان اقلام اساسی هم گندم، هم شکر و هم برنج و گوشت همه از محصولات به شدت آب‌بر هستند.

در آنسو اما هنوز برنامه‌ای از سوی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشاورزی ایران، الگوی صحیح کشت و مدیریت بخش کشاورزی متناسب با وضعیت بحران آبی کشور مطرح نشده است.

بخش کشاورزی چنان بحران‌‍زده است که برنامه‌های چهارساله وزیر پیشنهادی شامل مواردی چون «ساماندهی بازار مرغ و گوشت، تامین میوه شب عید، برنامه‌ریزی برای تامین نهاده‌های دامی، بذر و کود» می‌شود!

سیدجواد حسینی کیا نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری جلسه با  سیدجواد ساداتی‌نژاد با اعضای این کمیسیون گفته که وزیر پیشنهادی کشاورزی برنامه‌های خود را در این نشست مطرح کرده است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مسائلی چون «ساماندهی بازار مرغ و گوشت، تأمین میوه شب عید، برنامه‌ریزی برای تأمین نهاده‌های دامی، بذر و کود» از جمله الویت‌های وزیر جهاد کشاورزی منتخب سیدابراهیم رئیسی است.

سیدجواد حسینی کیا گفته که وزیر پیشنهادی کشاورزی درباره «تسهیل صادرات غذا و جایگزین کردن آن بجای نفت، ضرورت اجرای کاداستر، ایجاد سامانه‌ای برای برنامه‌ریزی کاشت، داشت و برداشت و کشت محصولات بر اساس نیاز جامعه» نیز به عنوان دیگر اهداف وزارت کشاورزی در چهار سال آینده سخن گفته است.

وزارت جهاد کشاورزی وظایفی چون سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت، امور پژوهش، آموزش و ترویج کشاورزی، امور منابع طبیعی و آبخیزداری، امور زیربنایی کشاورزی و توسعه روستایی، امور کشاورزی دام و آبزیان، امور حمایتی بخش کشاورزی، امور بازرگانی در بخش کشاورزی دارد.

در سال‌های گذشته اقدامات مافیاهای واردات نهاده‌های دامی در عدم توزیع نهاده‌های وارد شده و افزایش قیمت‌ها بحران زیادی برای تولیدکنندگان دام و طیور ایجاد کرد. دیگر هزینه‌های تولید نیز افزایش یافت و زیر سایه مدیریت ناکارآمد وزارت جهاد کشاورزی و عدم حمایت دولت هزاران دامداری و مرغداری ورشکسته شده یا واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند. قیمت مرغ، گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات افزایش و سطح تولید این محصولات به شدت کاهش یافته است. اینهمه سبب شده اولویت و برنامه اصلی وزارتخانه جهاد کشاورزی بجای تمرکز بر مسائل کلان بخش کشاورزی، مدیریت بازار مرغ باشد که ایجاد «قرارگاه مرغ» در دولت روحانی نیز نتوانست به حل مشکلات آن کمک کند!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۱ اگوست ۲۰۲۱