فرمانده ارشد طالبان برقراری دموکراسی را منتفی دانست؛ «تنها شرع اسلام و بس»

وحیدالله هاشمی، از اعضای ارشد گروه طالبان که اکنون بیشتر مناطق افغانستان را در تصرف خود دارند، روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، در مورد ساختار سیاسی این کشور در آینده به خبرگزاری رویترز گفت که «افغانستان دموکراسی نخواهد بود، تنها شرع اسلام و بس.»

این سخنان وحیدالله هاشمی در حالی بیان می‌شود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در روزهای اخیر گفت که مقامات طالبان به مسکو گفته‌اند که آماده گفت‌وگو درباره تشکیل دولتی هستند که در آن نه تنها طالبان، بلکه دیگر نمایندگان افغان نیز مشارکت داشته باشند.

منتفی دانستن برقراری دموکراسی از سوی آقای هاشمی در حالی اعلام می‌شود که سایر رهبران سابق افغانستان از جمله حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین این کشور، برای تشکیل دولت جدید، با طالبان در حال مذاکره هستند.

وحیدالله هاشمی به رویترز گفته است که دولت طالبان ممکن است به شکل یک شورای حکومتی با فرماندهی کل هیبت‌الله آخوندزاده باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد در اولین نشست خبری این گروه پس از تصرف کابل گفت که گروه او با زنان و همچنین خبرنگاران «در چارچوب شریعت اسلامی» رفتار خواهد کرد. وی توضیحی در مورد جزئیات تفسیرهای این گروه از شرع اسلام نداد.

طالبان نوع حکومتی خود را «امارت اسلامی» می‌نامند و در مناطق زیر تصرف خود، پرچم رسمی افغانستان را پایین کشیده و پرچم خود را که زمینه سفیدی دارد و بر رویش عبارت «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله» نوشته شده جایگزین کرده‌اند.

پایین کشیدن پرچم رسمی افغانستان روز سه‌شنبه اعتراض شدید مردم در شهرهای جلال‌آباد، خوست و ولایت کُنَر را درپی داشت که نیروهای طالبان با کشتن چندین نفر و زخمی کردن ده‌ها تن دیگر اقدام به سرکوب آن کردند.

امروز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، برابر است با یک صد و دومین سالگرد استقلال سیاسی افغانستان.

چند تن از ساکنان شهر جلال‌آباد روز چهارشنبه به رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، گفتند: «ما امروز می‌خواستیم که بیرق ملی افغانستان را در بعضی از نقاط شهر برافرازیم، اما زمانی که به جاده پشتونستان رسیدیم، طالبان با ما برخورد جدی کردند. طالبان ما را لت‌ و کوب کردند و بیرق را زیر پا کردند.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ اگوست ۲۰۲۱