روند پاندمی کرونا در اروپا؛ “تا دسامبر سال جاری ۲۳۶ هزار مورد مرگ”

سازمان جهانی بهداشت با نگرانی اعلام کرد که گسترش سویه دلتای ویروس کرونا تا دسامبر ۲۰۲۱ بیش از ۲۳۰هزار مورد مرگ در منطقه اروپا می‌تواند برجای بگذارد. یک علت عمده شمار بالای سفرها و لغو بسیاری محدودیت‌های حفاظتی است.

اسپانیا در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ به دلیل شیوع گونه دلتای ویروس کرونا، کشور پرخطر اعلام شد

بر اساس ارزیابی سازمان بهداشت جهانی، منطقه اروپا از آخر ماه اوت تا اول دسامبر ۲۰۲۱ با ۲۳۶هزار مورد مرگ در اثر ویروس کووید ۱۹ روبرو خواهد شد.

هانس کلوگه، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی این خبر را در یک کنفرانس مطبوعاتی در کپنهاگ اعلام کرد.

به گفته او در این منطقه بزرگ اروپایی، که شامل ۵۳ کشور در اروپا، قفقاز و آسیای مرکزی می‌شود، شمار مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در طول هفته‌های گذشته به میزان ۱۱ درصد افزایش یافته است.

انستیتوی شاخص سلامت دانشگاه واشنگتن در سیاتل آمریکا به این پیش‌بینی رسیده است.

هانس کلوگه افزود، علت این افزایش مرگ‌ومیر گسترش سویه دلتای ویروس کرونا است که سرعت واگیری آن بسیار بالاست؛ از سوی دیگر در بسیاری کشورها محدودیت‌های کرونا لغو و یا تعدیل شده‌اند و سفرهای تفریحی در فصل تابستان رو به افزایش گذاشته است. به ویژه کشورهای بالکان، قفقاز و آسیای مرکزی شاهد سیر به شدت صعودی واگیری‌های جدید هستند.

۶۴ میلیون بیمار کرونایی و ۱،۳ میلیون مرگ در اروپا

به گفته کلوگه از آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ۵۳ کشور منطقه بزرگ اروپایی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان سپرده‌اند و ۶۴ میلیون مبتلا نیز شناسایی شده‌اند.

Infografik COVID-19 Delta Variante Europa EN

او خواستار سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون شد و کشورها را فراخواند، به رغم شاخص صعودی شیوع این بیماری عفونی، پس از تعطیلات تابستان مدارس را باز نگه دارند، زیرا کودکان در طول ۲۰ ماه گذشته در اثر محدودیت‌ها فشار زیادی متحمل شده‌اند. به گفته او بستن مدارس موفقیت‌های تحصیلی را به مخاطره می‌اندازد و برای سلامت روحی و ذهنی دختران و پسران زیان‌بار است.

از نظر این کارشناس، کشورها باید استراتژی واکسیناسیون روشنی را برای مدارس اجرا کنند. معلم‌ها، پرسنل و دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال باید واکسینه شوند. علاوه بر این باید دستگاه‌های تهویه هوا و دیگر وسایل بهداشتی در اختیار مدارس گذارده شود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳۱ اگوست ۲۰۲۱