حجم آب دریاچه ارومیه ۴۰ درصد کاهش یافته است

با وجود تبلیغات وسیع هشت سال اخیر دولت در مورد پیشرفت در احیای دریاچه ارومیه خبرها همچنان حاکی از وضعیت ناگوار این دریاچه است.

حجت جباری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی سه‌شنبه ۹ شهریور به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به پارسال که نزدیک به پنج میلیارد مترمکعب ارزیابی شده بود هم اینک ۴۰ درصد کاهش یافته است.»

سطح تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۷۴ سانتی‌متر از سطح آب‌های آزاد است که ۱۰۰ سانتی‌متر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

جباری افزود وسعت دریاچه ارومیه نیز از سه هزار و ۶۰۷ کیلومتر در سال گذشته به دو هزار و ۲۷۳ کیلومتر رسیده و یک‌هزار و ۳۳۴ کیلومتر کاهش یافته است. به‌گفته معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، امسال به دلیل کاهش بارش‌ها و روان‌آب‌ها، تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه با مشکل روبه‌رو شده است. میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به بلندمدت ۱۸ درصد و سال گذشته ۲۲ درصد کاهش دارد که حیات دریاچه را به مخاطره انداخته است.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد. بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شده بود. با روی کار آمدن دولت روحانی، احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفت و با این حال توفیقی حاصل نشد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۳۱ اگوست ۲۰۲۱