علی خامنه‌ای با رد هر گونه رفراندوم، بخشی از مردم را «فاقد امکان تحلیل مسائل» دانست

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در روزی که هشتاد و چهار ساله شد، شماری از دانشجویان به قول خودش «مطلوب» را به حضور پذیرفت و در جمع آنها ضمن رد برگزاری هرگونه رفراندوم به مردم توصیه کرد برای رفع مشکلات منتظر «فرج» «امام زمان» باشند.

ادامه ◄

تداوم اعتراضات در تهران، مشهد، جوانرود و شیراز

اجرای دومین حکم اعدام در مقابله با خیزش انقلابی مردم ایران، شامگاه دوشنبه معترضان در شهرهای مختلف را بار دیگر به خیابان‌ها آورد. پس از اعدام مجیدرضا رهنورد به اتهام محاربه، فراخوان‌هایی در رسانه‌‎های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آن، معترضان در شهرهای مختلف باز هم به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را نشان دادند.

ادامه ◄

وریا قادریان، معلم و فعال محیط زیست بانه‌ای به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد

بازداشت شهروندان و فعالان مدنی از سوی نیروهای امنیتی کماکان ادامه دارد. وریا قادریان، معلم و فعال مدنی یکی از بی‌شمار بازداشت‌شدگانی است که روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد و تا این لحظه از سرنوشت او خبری در دست نیست.

ادامه ◄

بازداشت شهروندان در شهرهای مختلف

هدیه سبحانی، ١۶ ساله، عباس گلشنی، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد، حمیدرضا زمانی، دانشجوی دانشگاه خلیج فارس، داود داودی، فرشید حسن زهی، جمشید حسن زهی، امید حسن زهی، اسماعیل حسن زهی، بهزاد حسن زهی و شهروندی بانام فامیلی قربانی در شهرهای مشهد، بوشهر، سنندج و زاهدان توسط نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شدند.

ادامه ◄

چرا نظام آموزشی ایدئولوژیک‌تر و بسته‌تر می‌شود؟

هدف از تأسیس مراکز تربیت‌معلم، “تربیت معلمان صالح، ذی‌فن، آگاه و معتقد به ولایت‌فقیه” اعلام می‌شود و انتصاب ‏مدیران و مسئولان آموزش‌وپرورش و حتی عضویت در انجمن اولیا و مربیان بر مبنای “اعتقاد به اسلام و التزام عملی ‏به احکام اسلامی و ولایت‌فقیه و قانون اساسی” صورت می‌گیرد (اساسنامه مراکز تربیت معلم). به همین‌گونه و بر اساس ‏‏”قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش‌وپرورش” و “سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش” ازآنجاکه “دین مبین اسلام ‏تمام ابعاد زندگی انسان را دربرمی گیرد”، “همه‌ی برنامه‌ها و آموزش‌ها به‌عنوان اجزای یک مجموعه‌ی هماهنگ ‏اسلامی برحسب اقتضا و گنجایش جنبه و جهت دینی می‌گیرند”، و “ارزش‌های منبعث از دین نیز به‌صورت متوازن در ‏کتاب‌های درسی منعکس می‌شوند” و بدین گونه آموزه‌های دینی در همه‌ی رشته‌ها و مواد درسی جاری و کتاب‌های ‏آموزشی از محتوای علمی خالی می‌شوند.

ادامه ◄

نقش «سلبریتی‌»ها در پیشبرد سیاست‌های حاکمیت!

کمابیش تا سال ۱۳۷۶، یعنی سال روی کار آمدن خاتمی، به چهره‌های سرشناس (سلبریتی‌ها)، به ویژه در عرصه‌های ورزش، موسیقی، هنر و ادبیات نه تنها میدان داده نمی‌شد، بلکه از چهره شدن آنها جلوگیری هم می‌شد. حتی تا سالها عرضه و فروش تصاویر چهره‌های سرشناس (سلبریتی‌ها)، به ویژه از دنیای ورزش، موسیقی و سینما در پیاده‌روهای خیابانها و فروشگاه‌ها ممنوع یا محدود بوده و شاید هنوز هم باشد.

ادامه ◄