کانون مدافعان حقوق بشر جایزه خود را از مولوی عبدالحمید پس گرفت

کانون مدافعان حقوق بشر در واکنش به موضع مولوی‌ عبدالحمید درباره طالبان، جایزه حقوق بشری خود را از این روحانی اهل سنت پس می‌گیرد.

جایزه «تلاشگر حقوق بشر» در سال ۱۳۹۳ به مولوی عبدالحمید اهدا شده بود.

او که امام‌جمعه زاهدان است به دنبال تصرف افغانستان از سوی طالبان، از این گروه افراطی با کارنامه روشن نقض حقوق بشر، قتل‌عام، نسل‌کشی، تجاوز، شکنجه، قطع دست‌و‌پا و به همسری گرفتن کودکان حمایت کرد و بابت «پیروزی بزرگ و چشمگیر» به آنها تبریک گفت.

این موضع او واکنش تند منتقدان را به دنبال داشت و کانون مدافعان حقوق بشر از مولوی عبدالحمید خواست در موضع خود تجدیدنظر کند. اما این روحانی بانفوذ اهل سنت که پیش‌تر نیز از ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ حمایت کرده بود، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت دوباره از طالبان تاکید کرد که «تنها طالبان می‌تواند امنیت را به افغانستان بازگرداند.» این بیانیه در عین حال می‌گوید که او انتظار دریافت جایزه حقوق بشری هم نداشته است.

کانون مدافعان حقوق بشر از سخنان مولوی عبدالحمید در حمایت از طالبان ابراز تاسف کرده و اعلام کرده است که این اظهارات در تضاد با موازین حقوق بشر و صلح پایدار جهانی است.

طالبان به دنبال اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان ماه اوت، پیشروی سریع در افغانستان را آغاز کرد. طالبان یکشنبه هفته گذشته کابل را تصرف کرد و اکنون می‌گوید به دنبال تشکیل «امارت اسلامی» است.

این در حالی است که بخش قابل توجهی از مردم افغانستان در هراس از بازگشت این گروه افراطی به قدرت می‌کوشند به هر طریق ممکن از کشورشان بگریزند. آنها روزهاست که در اطراف فرودگاه کابل جمع شده‌اند تا شاید راهی برای خروج از کشور بیابند.

مولوی عبدالحمید تنها چهره شناخته شده در ایران نیست که از طالبان حمایت کرده است. پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برای طالبان در تهران فرش قرمز پهن کرده بود. رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی نیز اخبار خود درباره طالبان را با تمرکز بر سفید‌شویی کارنامه سیاه آنها منتشر می‌کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۵ اگوست ۲۰۲۱