وزیر انرژی لبنان می‌گوید مجوزی برای واردات سوخت از ایران صادر نشده است؛ گسترش انتقادها از عملکرد حزب‌الله

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که دو نفتکش حامل سوخت ایران هنوز به سوی لبنان حرکت نکرده‌اند.

رویترز ضمن اعلام این خبر به نقل از یک شرکت ردیابی دریایی، می‌نویسد که احتمال دارد نخستین نفتکش ایرانی که چندی پیش راهی لبنان شد، در بخش جنوبی دریای سرخ باشد.

این در حالی است که یکی از وزیران دولت لبنان می‌گوید که هیچ درخواستی برای صدور مجوز رسمی جهت واردات سوخت از ایران دریافت نشده است. 

ریموند قاجار، وزیر موقت انرژی لبنان، چهارشنبه با اعلام این موضوع، به صورت ضمنی تأیید کرد که گروه حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران، دولت لبنان را دور زده است.

حزب‌الله، گروه مسلحی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۹۸۲ در لبنان تأسیس شد، ماه گذشته اعلام کرد که یک محموله سوخت از ایران در راه است تا کمبودهای فلج‌کننده در این کشور را کاهش دهد.

بحران سوخت، ناشی از فروپاشی وسیع اقتصاد لبنان و سقوط ارزش پول این کشور، حتی ارائه خدمات اساسی به مردم را کاهش داده یا به تعطیلی کشانده است.

مخالفان حزب‌الله می‌گویند که واردات سوخت از ایران و دو نفت‌کش دیگری که در راه است، اقتدار دولت لبنان را تضعیف کرده و این کشور را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، عملکرد حزب‌الله در بحران اخیر لبنان، با انتقادات زیادی در این کشور همراه شده است.

این خبرگزاری با اشاره به این که ماه گذشته تعدادی از جنگجویان حزب‌الله پس از شلیک راکت به مواضع اسرائیل، با اعتراض روستاییان خشمگین منطقه مواجه شدند، می‌نویسد که این رویداد کم‌سابقه نشان می‌دهد که بسیاری در لبنان، اقدامات تحریک‌آمیزاین گروه قدرتمند را، که خطر شروع جنگ جدیدی با اسرائیل را افزایش می‌دهد، تحمل نمی‌کنند.

با شدیدتر شدن فقر در لبنان، بسیاری از لبنانی‌ها آشکارا از حزب‌الله مورد حمایت ایران، انتقاد می‌کنند. آنها این گروه و طبقه حاکم را مقصر بحران‌های ویرانگر و متعددی مانند سقوط ارزش پول و کمبود شدید دارو و سوخت می‌دانند؛ بحران‌هایی که کشور را به کام خود کشیده است.

اعتراض روستاییان خشمگین و موارد دیگری مانند تیراندازی مرگبار در مراسم خاکسپاری یکی از جنگجویان حزب‌الله، و انتقاد غیرمستقیم و کم‌سابقه یکی از رهبران مذهبی مسیحی لبنان، حزب‌الله را در شرایط دشواری قرار داده است.

در ما‌ه‌های اخیر خشم مردم به مناطق تحت نفوذ حزب‌الله نیز سرایت کرده است، و بسیاری از ساکنان این مناطق به قطع برق و کمبود سوخت، و همچنین سقوط ارزش پول که زندگی بیش از نیمی از شش میلیون جمعیت این کشور را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است، اعتراض کرده‌اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، در این مناطق که اکثر ساکنان آن شیعه هستند، اکنون انتقاد از گروه حزب‌الله دیگر امر عجیب و غیرمعمولی نیست.   

لازم به ذکر است که حزب‌الله حقوق اعضای خود را با دلار آمریکا پرداخت می‌کند، در حالی که اکثر لبنانی‌ها حقوق خود را با پول رسمی کشور دریافت می‌کنند؛ پولی که در دو سال گذشته حدود نود درصد ارزش خود را از دست داده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲ سپتامبر ۲۰۲۱