قرصی که از پس کرونای نوع دلتا هم بر می‌آید؟

شرکت داروسازی «مِرک» و شرکا روز چهارشنبه اعلام کرد که داروی کووید-۱۹ آزمایشی ضد‌ویروسی خوراکی این شرکت در مقابل همه انواع شناخته شده ویروس موثر است.

مِرک گفت که مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که «مولنوپیراویر» (molnupiravir) در برابر همه انواع ویروس کرونا، از جمله نوع غالب دلتا، موثر است؛ اما افزود که این دارو زمانی موثرتر است که در اوایل دوره عفونت تجویز شود.

جی گروبلر، مدیر بخش بیماری‌های عفونی و واکسن در شرکت مرک، گفت: «از آنجا که مولنوپیراویر پروتئین شاخه‌ای ویروس را هدف قرار نمی‌دهد -چیزی که هدف همه واکسن‌های کنونی کووید-۱۹ است و گونه‌های مختلف ویروس را از هم متمایز می‌کند- این دارو باید بتواند اثربخشی خود را هم‌زمان با تکامل ویروس حفظ کند.»

مولنوپیراویر پلیمرازهای ویروسی را هدف قرار می‌دهد؛ آنزیمی که برای تکثیر ویروس نیاز است. مرک اعلام کرد که عملکرد این دارو از طریق ایجاد خطا در کد ژنتیکی ویروس است.

مرک داروی ضد‌ویروسی خود را روی نمونه‌ گرفته شده از بینی بیمارانی که در مراحل اولیه آزمایش دارو بودند، آزمایش کرد.

آخرین تجزیه و تحلیل نتایج این دارو در نشست سالانه سازمان‌های فعال در حوزه بیماری‌های عفونی آمریکا به نام «هفته بیماری‌های عفونی» ارائه شد.

مرک در اوایل سال جاری (۲۰۲۱) اعلام کرد که آزمایشی کوچک و در رده متوسط ​​نشان داد که پس از پنج روز درمان با مولنوپیراویر، در هیچ یک از بیمارانی که از دوزهای مختلف دارو استفاده می‌کردند، جواب آزمایش ویروس مثبت نبود؛ در حالی که ۲۴ درصد از بیمارانی که دارونما مصرف کرده بودند، سطح قابل تشخیصی از این ویروس را داشتند.

مرک در حال حاضر در حال انجام دو آزمایش فاز سوم برای داروی یک ضد ویروسی‌ است که با ریجبک بایوتراپوپتیکس (Ridgeback Biotherapeutics) در حال ساخت آن است. یکی درمان کووید-۱۹ و دیگری جلوگیری از آن را آزمایش می‌کند.

در این آزمایش، مبتلایان به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری نبودند و علائم آن‌ها بیش از پنج روز نبود و در معرض خطر بالای بیماری قرار داشتند، شرکت کردند. گروبلر گفت که انتظار می‌رود مطالعه فاز سوم اوایل ماه نوامبر به پایان برسد.

تیموتی شیهان‌، ویروس‌شناس در دانشگاه کارولینای شمالی-چپل هیل، به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «داروهای ضدویروسی خوراکی نه تنها می‌توانند مدت زمان بیماری را کاهش دهند، بلکه این پتانسیل را دارند که در صورت بیماری، انتقال آن به دیگر افراد خانواده را نیز محدود کنند.»

کارل دیفن‌باخ، مدیر بخش ایدز در موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیر‌دار، گفت که در حال حاضر حداقل سه داروی ضدویروسی «نویدبخش» برای کووید-۱۹ در دست آزمایش است و انتظار می‌رود نتایج آن‌ها در زمستان مشخص شود. او گفت که یکی مولنوپیراویر شرکت مرک است، مورد دیگر در شرکت‌ داروسازی روش و آئتا (Roche and Atea) و سومی در فایزر در دست تولید است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱ اکتبر ۲۰۲۱