رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت اسلامی: آژانس حمله به تأسیسات فنی کرج را محکوم نکرد ما هم اجازه دسترسی به بازرسان ندادیم!

اختلاف‌های فزاینده میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمال احیای برجام را کمتر از گذشته کرده و به نظر می‌رسد حتا برای آغاز مذاکرات نیز موانع جدی وجود دارد چه برسد به اینکه به نتیجه مطلوب طرفین بیانجامد به ویژه آنکه هر کدام اهداف متناقضی را از یک «توافق» دنبال می‌کنند! جمهوری اسلامی به دنبال «توافق» است تا برنامه هسته‌ای را پیش ببرد؛ غرب به دنبال «توافق» است تا برنامه هسته‌ای و دیگر اقدامات رژیم ایران در زمینه فعالیت‌های موشکی و خرابکاری‌های منطقه‌ای و حمایت از شبه‌نظامیان و تروریست‌ها را مهار و متوقف کند!

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در اظهاراتی که پنجشنبه ۸ مهرماه منتشر شد با انتقاد از مواضع آژانس گفت تروریسم هسته‌ای با «ترفندهای فتنه‌آمیز» و «عکس ماهواره‌ای که اصالتی ندارد» و «شواهد غیرمستدل» که موجب اتهام علیه «برنامه هسته‌ای ایران» شده «رفتارهای نخ‌نما شده» است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان سازمان مستقل و بین‌المللی «نباید بازیچه گروه‌های تروریستی» قرار بگیرد.

محمد اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک درباره میزان سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران ادعا کرده جمهوری اسلامی متعهد به NPT است. وی با استناد به فتوای علی خامنه‌ای در مورد «حرام بودن» تولید سلاح اتمی مدعی شده پروژه‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. این در حالیست که هم «فتوا» را می‌توان با فتوای دیگری نسخ کرد و هم مقامات رژیم با برنامه هسته‌ای «صلح‌آمیز»‌ مرتب جهان و کشورهای منطقه را تهدید می‌کنند، و هم پیشتر از سوی وزیر اطلاعات پیشین در دولت حسن روحانی مطرح شد که جمهوری اسلامی اگر در تنگنا قرار بگیرد می‌تواند در تصمیمات خود بازنگری کند!

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در بخشی از این این مصاحبه به مختل شدن دسترسی بازرسان آژانس به برخی سایت‌ها اشاره کرد و گفت: «متاسفانه به دلیل شیطنت‌ها و دشمنی‌هایی که با ایران می‌شود، نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران سیاسی و گزینشی و تبعیض‌آمیز بوده، این رفتار کاملا غیرقانونی و مردود است.» اسلامی تأکید کرد آنها در یک «معامله» قول داده بودند در صورت همکاری ایران و آژانس، تحریم‌ها را لغو کنند اما نکردند!

وی افزود: «از اول با صدای بلند گفته‌ایم، هیچ برنامه نظامی نداریم. این اتهامات و حرف های پرتکرار و مشمئزکننده هیچ جایگاهی ندارد… راه غلط در پیش گرفته توسط طرف آمریکا و اروپایی‌ها باید متوقف شود و بیش از این به منافع مردم ایران لطمه نزنند.»

اسلامی به بیان علت عدم اجازه به بازرسان آژانس برای دسترسی به دوربین‌های مرکز ساخت سانتریفیوژ در کرج  پرداخت و توضیح داد: «هیچ اختلاف نظر عمده‌ای با آژانس نیست، سایت کرج با حادثه تروریستی و با هدایت تروریست‌ها تخریب شد و آژانس این اقدام را محکوم نکرده… عدم محکومیت حمله توسط آژانس نوعی تشویق تروریست می‌باشد بنابراین دسترسی‌ها محدود شد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در مورد عدم پاسخگویی جمهوری اسلامی به «کشف ذرات اورانیوم با منشاء انسانی» در چند سایت اعلام نشده نیز بدون نام بردن از سازمان مجاهدین خلق ادعا کرد: «این موضوع از همان داستان‌های گروه ضدانقلاب و تروریستی است که در پناه امن اروپایی‌ها زندگی می‌کنند و تأمین مالی می‌شوند و با اخبار کذب آژانس را تحت تاثیر قرار می‌دهند… با ترفندهای فتنه‌آمیز و کاغذ و عکس ماهواره‌ای که اصالتی ندارد و با شواهد غیرمستدل اتهام وارد می‌کنند که این رفتار‌ها نخ‌نما شده است؛ آژانس نباید بازیچه گروه‌های تروریستی قرار بگیرد.»

محمد اسلامی برای مذاکره با آلکسی لیخاچف رئیس شرکت دولتی روس اتم به مسکو سفر کرده است.

مقامات غربی در هفته‌های اخیر بارها به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند به مذاکرات اتمی بازگردد وگرنه معلوم نیست دیگر فرصتی برای مذاکرات در شرایط غیرقابل پیش‌بینی باقی بماند یا نه.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱ اکتبر ۲۰۲۱