“۳۰ درصد شهروندان ایران دچار اختلالات روانی کرونا شده‌اند”

وزارت بهداشت ایران از افزایش اختلالات روانی، به‌ویژه در ارتباط با همه‌گیری کرونا خبر داده است. اختلالات روانی در بین کسانی که یا خود مبتلا به کرونا شده و یا یکی از بستگان خود را از دست داده‌اند، شدیدتر بوده است.

نتایج پژوهشی درباره اختلالات روانی ناشی از همه‌گیری کرونا که بر روی ۲۵ هزار نفر از شهروندان ایران صورت گرفته، منتشر شده است.

سایت وابسته به “صداوسیمای” جمهوری اسلامی با انتشار گزارشی از افزایش اختلالات روانی مردم در ارتباط با پیامدهای شیوع کرونا در این کشور خبر داده است.

احمد نوربالا، دبیر کمیته تخصصی سلامت روان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران گفته است که ۲۹،۷ درصد از جمعیت ایران درگیر اختلالات روانی شده‌اند.

باید یادآور شد که نتایج بررسی سلامت روان مردم ایران که در دی‌ماه سال گذشته صورت گرفته بود، حکایت از آن داشت که حدود ۱۵ درصد مردم در آن ایام درگیر کرونا شده بودند.

تحقیقات ناظر بر شناسایی اختلالات روانی در ۳۰ درصد از شهروندان ایران پیش از شروع پیک پنجم همه‌گیری کرونا صورت گرفته و به سخن دیگر، ابعاد اختلالات در حال حاضر گسترده‌تر از زمان انجام این تحقیقات است.

بنا بر اظهارات نوربالا «یافته‌ها نشان می‌دهد که کووید-۱۹ اختلالات روانی را تشدید کرده است و آن‌هایی که درگیر کرونا شده‌اند و یکی از بستگان خود را از دست داده‌اند، بیشتر دچار اختلالات روانی شده‌اند.»

از سوی دیگر، در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۳ نفر دیگر در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند. به این ترتیب، تعداد قربانیان کرونا در ایران به بیش از ۱۲۲ هزار نفر رسیده است.

افزون بر آن، طی شبانه‌روز گذشته نیز ۱۱ هزار و ۶۲۵ مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. شمار کسانی که در ایران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ شده‌اند به ۵ میلیون و ۶۷۴ هزار نفر رسیده است.

سایت “شفقنا” ضمن انتشار این آمار شمار شهرهای قرمز را ۱۶ شهر اعلام کرده است. این در حالی است که ۱۹۸ شهر دیگر ایران همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

خبرگزاری دانشجویی ایران “ایسنا” به نقل از مقامات وزارت بهداشت جمهوری اسلامی مدعی شده که در این کشور تا کنون مجموعا حدود ۶۱ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

بر اساس آمار تفکیکی تزریق واکسن کرونا در ایران، حدود ۴۹ میلیون دوز (مجموعا در نوبت اول و دوم تزریق) مربوط به واکسن سینوفارم می‌گردد. حدود شش میلیون و ۲۰۰ هزار دوز نیز واکسن آسترازنکا در هر دو نوبت تزریق شده است.

همین آمار حکایت از آن دارد که تا کنون مجموعا در دو نوبت حدود پنج میلیون دوز واکسن برکت تزریق شده است. به این ترتیب، سهم واکسن‌های ساخت ایران در کل واکسن‌های تزریق شده کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۸ اکتبر ۲۰۲۱