شیوع سوءتغذیه در میان کم درآمدها؛ قیمت شش محصول لبنی تا ۱۰۷ درصد افزایش یافت

افزایش اجاره بهای واحدهای مسكونی در مناطق شهری
مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی، از افزایش شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسكونی مناطق شهری در تابستان ۱۴۰۰ خبر داد.

مرکز آمار ایران روز شنبه ۱۷ مهر ماه با انتشار این گزارش اعلام کرد شاخص اجاره بها در تابستان ۱۴۰۰ به عدد ۲۴۴.۱ رسيد كه نسبت به فصل قبل از آن ٨ درصد افزايش داشته است.

این گزارش می‌افزاید در فصل تابستان، استان لرستان با ٢٧.۵ درصد بیشترین نرخ تورم فصلی و استان سیستان و بلوچستان با ۲.۵ درصد کمترین نرخ را در بین استان‌های ایران داشته‌اند.

افزایش شیوع سوءتغذیه در میان اقشار کم درآمد
دبیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از افزایش شیوع سوءتغذیه در میان کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و نوجوانان در دهک‌های درآمدی پایین به ویژه در مناطق محروم کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، زهرا عبداللهی با اعلام این خبر و اشاره به افزایش «ناامنی غذایی» گفت به دلیل‌ افزایش قیمت مواد غذایی و گرانی‌، خطر ناامنی غذایی در کشور افزایش یافته است. وی افزود شرایط برخی مناطق محروم ایران از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان به لحاظ امنیت غذایی نامطلوب‌تر از سایر مناطق ایران است.

خانم عبداللهی گفت، باید به سرعت برای مهار گرانی و افزایش قیمت مواد غذایی، به ویژه پروتئین حیوانی، مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ، شیر و لبنیات که دسترسی برای آن‌ها بسیار سخت و مصرف آن یا کم یا حذف شده، فکری شود.

این در حالی است که خبرگزاری ایسنا از افزایش قیمت ۶۱ تا ۱۰۷ درصدی شش محصول لبنی در ماه گذشته خبر داد و نوشت در شهریور ماه سال جاری هر یک کیلو ماست ۷۵.۷ درصد، هر بطری یک لیتری شیر ۶۹.۲ درصد، هر نیم کیلو پنیر ۶۸.۴ درصد، هر بسته ۱۰۰ گرمی کَره ۱۰۷.۵ درصد، هر بسته ۲۰۰ گرمی خامه ۶۹.۷ درصدی و هر یک و نیم لیتر دوغ ۶۱.۴ درصد نسبت به شهریور ماه گذشته افزایش قیمت داشته است.

افزایش فاصله حقوق کارگران با هزینه های زندگی
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می گوید حقوق و دستمزی کارگران و بازنشستگان ایرانی در مقایسه با دیگر کشورها در پایین ترین سطوح جدول حقوق و دستمزدهاست.

فتح‌الله بیات با اشاره به نبود تعادل میان دستمزدها و هزینه‌ها گفت همچنان با «عقب افتادگی مزدی روبه رو هستیم.»

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر لزوم واقعی شدن دستمزد کارگران، در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا گفت در حال حاضر هزینه ماهانه سبد معیشت بیش از ۱۰ میلیون تومان و حقوق دریافتی یک کارگر چهار میلیون تومان است.

او در ادامه با اشاره به اینکه هزینه‌های سبد معیشت کارگران شامل هزینه‌هایی مانند خوراک، درمان، اجاره‌بها، و رفت و آمد است افزود حتی اگر تورم مهار شود، باز هم باید به سمت کاهش شکاف بین حداقل دستمزد و هزینه های معیشت رفت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱