مرکل در اسرائیل: مذاکرات اتمی با ایران در مرحله حساسی قرار دارد

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به اسرائیل سفر کرد و با نفتالی بنت نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد. مرکل گفت امنیت اسرائیل صرف‌نظر از هر دولتی که در آلمان حاکم باشد، مهم است. او افزود گفتگوهای برجام در مرحله بسیار حساسی قرار دارد.

آنگلا مرکل روز یکشنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) به اسرائیل سفر کرد. سفر صدراعظم آلمان به مدت دو روز طول می‌کشد و آخرین سفر رسمی او در چهار دوره از صدراعظمی خواهد بود.

تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و فعالیت‌های این کشور در منطقه از جمله محورهای اصلی گفت‌وگوهای رهبران آلمان و اسرائیل بوده است.

آلمان به گفته مرکل به تعهد خود نسبت به تامین امنیت اسرائیل پایبند خواهد بود. مرکل گفت امنیت اسرائیل صرف‌نظر از هر دولتی که در آلمان حاکم باشد، مهم است.

صدراعظم آلمان در ارتباط با مذاکرات احیای برجام هشدار داد و گفت مذاکرات در مرحله بسیار حساسی قرار گرفته است. مرکل از ایران خواست که هر چه سریع‌تر به مذاکرات احیای برجام در وین بازگردد.

مرکل پس از دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که به چین و روسیه به عنوان امضا‌کنندگان توافق هسته‌ای با ایران باید یادآوری کرد که فشار بر ایران برای رعایت توافق هسته‌ای را باید افزایش دهند.

صدراعظم آلمان از غنی‌سازی اورانیوم در ایران انتقاد کرد و گفت: «در هفته‌های سرنوشت‌سازی در رابطه با آینده توافق هسته‌ای با ایران قرار داریم.»

اشاره مرکل به گفتگوهایی است که در وین تحت عنوان مذاکرات احیای برجام ادامه پیدا کرده بود. این گفت‌وگوها از اواخر دولت حسن روحانی متوقف شده و با وجود روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی هنوز از سر گرفته نشده‌اند. ایران اعلام کرده است که به زودی به مذاکرات برجام بازمی‌گرد اما هنوز تاریخ مشخصی برای ادامه این مذاکرات تعیین نشده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اخیرا بدون نام بردن از کشور خاصی گفت: «برخی در ملاقات‌ها دوست دارند مدام بگویند اینکه شما می‌گویید به زودی این “به زودی” یعنی چند روز، چند هفته، چند ماه؟… به زودی یعنی به محض کامل شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد.»

مرکل گفت که جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را ادامه می‌دهد و “زمان همچنان سپری می‌شود بدون آنکه ایران هیچ نشانه‌ای برای از سرگیری گفت‌گوها از خود نشان دهد”.

مرکل افزود: «آلمان نیز مانند اسرائیل معتقد است هر اقدامی لازمی باید برای جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام بگیرد.»

مرکل در سفر خداحافظی خود در اسرائیل از برجام دفاع کرد و گفت او نیز توافق هسته‌ای با ایران را ایده‌آل نمی‌داند اما برخلاف اسرائیل که توافق هسته‌ای با ایران را رد می‌کند، آلمان به این توافق پایبند است.

مرکل در دفاع از توافق برجام همچنین استدلال کرد که وجود یک توافق در هر صورت بهتر از آن است که اصلا توافقی انجام نگیرد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱