بعد از درخواست بازداشت رئیسی، وزارت خارجه اعلام کرد وی به اسکاتلند نمی رود

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید ابراهیم رئیسی برنامه‌ای برای سفر به اسکاتلند و شرکت در اجلاس تغییرات اقلیمی ندارد. برخی فعالان سیاسی خواستار بازداشت رئیس‌جمهوری ایران در صورت سفر به اسکاتلند شده بودند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۹ مهر (۱۱ اکتبر) در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه گفت: «رئیس‌جمهور در اجلاس تغییرات اقلیمی اسکاتلند شرکت نمی‌کند.»

او با اشاره به اینکه از ابتدا نیز برنامه‌ای برای حضور در این نشست نبود، افزود: «ایران عضو کامل این معاهده نیست و مراحل تصویب آن در کشور در دست پیگیری است، اما هیاتی از ایران در آن شرکت می‌کند.»

قرار است بیست و ششمین اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در روزهای دهم و یازدهم آبان ماه در شهر گلاسکوی اسکاتلند برگزار شود. پیش‌تر گزارش‌هایی در مورد احتمال حضور رئیس‌جمهوری ایران در این اجلاس منتشر شده بود.

در پی انتشار این گزارش‌ها، شماری از بستگان قربانیان شکنجه و اعدام در جمهوری اسلامی با تنظیم یک درخواست رسمی از پلیس اسکاتلند خواستند در صورت ورود رئیسی به گلاسکو او را بازداشت کند.

روزنامه برتانیایی تایمز روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) با انتشار این خبر از قول استران استیونسون، سیاستمدار محافظه‌کار و نماینده پیشین اسکاتلند در پارلمان اروپا گزارش داد او درخواست رسمی بازداشت ابراهیم رئیسی را به پلیس اسکاتلند ارائه داده است.

ابراهیم رئیسی متهم است در جریان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ یکی از اعضای “هیئت مرگ” بوده و به طور مستقیم در این کشتار دست داشته است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱