فیس‌بوک: ده‌ها حساب کاربری داخل ایران را حذف کردیم؛ «عملیات پنهان اثرگذاری» سپاه با تمرکز بر استان لرستان

شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرد ده‌ها حساب کاربری، صفحه، گروه، و حساب اینستاگرامی داخل ایران را که توسط افراد مرتبط با سپاه پاسداران اداره می‌شدند و سعی داشتند بر مخاطبان در آن کشور اثر بگذارند، حذف کرده است.

فیس‌بوک این مطلب را روز دوشنبه ۱۹ مهر اعلام کرد. به گفته این شبکه اجتماعی، در ماه گذشته میلادی (سپتامبر) ۹۳ حساب‌ کاربری، ۱۴ صفحه، ۱۵ گروه از فیس‌بوک، و ۱۹۴ از شبکه اینستاگرام حذف شد. اینستاگرام از زیر مجموعه‌های فیس‌بوک است.

فیس‌بوک می‌گوید این حساب‌ها به طور عمده مخاطبان داخل ایران، به ویژه در استان لرستان، را هدف قرار می‌دادند.

به گفته فیس‌بوک، این شرکت در راستای تحقیقات داخلی خود در خصوص رفتارهای هماهنگ غیرمعتبر در منطقه، حساب‌های «افراد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را پیدا کرده است.

فیس‌بوک می‌گوید این حساب‌ها را در ماه سپتامبر حذف کرده و اولین عملیات پنهان اثرگذاری از طریق فیس‌بوک بر مخاطبان داخل ایران است که این شرکت در آن اخلال ایجاد می‌کند.

به گفته این شرکت، فعالیت این حساب‌ها تقریبا به طور کامل بر مخاطبان داخل ایران متمرکز، و هدف آنها ستودن نیروهای مسلح و انتقاد از گروه‌های مخالف بود.

فیس‌بوک در اطلاعیه خود گفته است که به نظر می‌رسد یک شبکه غیرمعتبر در ایران، فالوئرهای تقلبی خریده بود تا معتبر، محبوب‌تر، و قابل اطمینان‌تر به نظر برسد. اما به گفته فیس‌بوک این اقدامات لزوما باعث نمی‌شود که چنین عملیاتی موفق باشد و به تعامل معتبر با مخاطبان برسد و در حقیقت برخی از کاربران پیشتر فهمیده بودند که این حساب‌ها غیرواقعی است.

فیس‌بوک می‌گوید برخی از این حساب‌ها از مجاهدین خلق، گروه‌های کرد، عربستان سعودی، و آمریکا انتقاد می‌کردند و مردم را به مشارکت در انتخابات سال ۲۰۲۰ فرا می‌خواندند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱