واکنش نماینده روسیه به اظهارات امیرعبداللهیان: آیا کسی معنی عملی «به زودی» را می‌داند؟

وعده دوباره حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در باره «به زودی» از سرگرفته شدن مذاکرات هسته‌ای در وین واکنش نماینده روسیه در این مذاکرات را درپی‌داشته است.

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه اعلام کرده است، حسین امیرعبداللهیان در دیدار خسرو ناظری دبیرکل جدید سازمان همکاری اقتصادی (اکو) درباره گفت‌وگوهای اخیر با اتحادیه اروپایی در تهران و ادامه آن در بروکسل، گفت: «به زودی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ از سر گرفته می‌شود.»

اما میخائیل اولیانف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که رئیس هیات روسی در مذاکرات برجام را نیز برعهده دارد، در توییتی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه ایران نوشته است: «به زودی. آیا کسی می‌داند معنی عملی آن چیست؟»

تاکنون شش دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با حضور ایران، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین و مشارکت غیر مستقیم آمریکا در وین پایتخت اتریش برگزار شده است. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، این مذاکرات به درخواست ایران متوقف شده است.

حسین امیرعبداللهیان تاکنون بارها گفته است که این مذاکرات «به زودی» آغاز خواهد شد. اما تاریخ مشخصی برای این مذاکرات تعیین نکرده است.

در همین حال قرار بود به دنبال سفر آنریکه مورا، هماهنگ اروپایی مذاکرات برجام به تهران، مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی به بروکسل سفر کنند و در خصوص متن‌های نهایی شده در مذاکرات قبلی احیای برجام در وین مذاکره کنند.

وزیر امور خارجه ایران دوشنبه گذشته به دبیرکل سازمان ملل گفت که گفت‌و‌گوها میان هیئت ایرانی و دیگر طرف‌های توافق برجام، هفته آینده در بروکسل ادامه خواهد یافت.

هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفته بود: «مذاکرات اخیر معاون سیاسی وزارت امور خارجه با انریکه مورا مثبت بوده است و در هفته آینده در بروکسل به این گفت‌وگوها ادامه خواهند داد.»

اما هنوز تاریخی هم برای مذاکرات بروکسل تعیین نشده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱