کرونا در ایران: هشدار درباره خطر شروع موج ششم

بر اساس برخی گزارش‌ها از شمار بیماران سرپایی مبتلا به کووید-۱۹ کاسته شده اما تعداد موارد ابتلا به این بیماری کاهش چندانی نیافته. تعداد شهرهای قرمز ایران در حال افزایش است.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت در شبانه‌روز منتهی به ۵ آبان، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۴۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شدند که یک هزار و ۴۷۷ نفر از آنها می‌بایست در بیمارستان‌ها بستری شوند. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

طبق اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

عاطفه عابدینی، رییس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره آخرین وضعیت مراجعان مبتلایان به کووید۱۹ به این بیمارستان، گفت: «به نظر می‌رسد میزان مراجعان سرپایی‌مان با شیبی آرام بیشتر شده، اما تعداد بستری‌های بیمارستان هنوز تغییر چشمگیری پیدا نکرده است. اما به هرحال تعداد شهرهای قرمز درحال بیشتر شدن است و این شاید زنگ خطر شروع پیک بعدی باشد.»

وزارت بهداشت اعلام کرده است در پنج ماهی که از آغاز واکسیناسیون می‌گذرد ۵۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۷ نفر دوز اول، ۳۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر دوز دوم و ۸۰ هزار و ۳۴۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به ۸۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۳۸۰ دوز رسیده است.

رییس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به افزایش تعداد بیماران در کشورهایی مانند بریتانیا و روسیه و شیوع ویروس کرونا با سویه دلتا پلاس در این کشورها احتمال داد که به زودی، موج ششم کرونا با ویروس دلتا پلاس در ایران هم آغاز شود. باید توجه داشت که کشورهای یاد شده درصد واکسیناسیون بسیار خوبی دارند.

به گفته عاطفه عابدینی به سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک در دوران همه‌گیری موارد ابتلا به آنفولانزا در ایران کاهش یافته، اما خطر ابتلا همچنان وجود دارد. رییس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در مصاحبه با ایلنا گفت:

«امیدواریم آنفولانزا به پیک نرسد اما خطر پیک آنفلوآنزا هم وجود دارد. به غیر از این باید حواسمان باشد که افرادی که می‌توانند برای کرونای شدید پرخطر محسوب شوند، آنفلوآنزای خطرناکی هم می‌توانند داشته باشند و اگر کسی آنفلوآنزا و کرونا را با هم بگیرد خطر مرگ و میر بسیار بالاتری دارد.»

 سید احمد طباطبایی، دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، ‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که در مقایسه با بزرگسالان، تعداد ابتلای کودکان به کووید۱۹ بسیار کمتر است: ‌ «به همین ترتیب عوارض و مشکلاتی که برای آنها ایجاد می‌شود کمتر از بزرگسالان است، ولی این به معنای عدم ابتلای کودکان نیست و نمی‌توان گفت که می‌توانیم نکات بهداشتی را برای آنان سهل بگیریم. از آنجایی که کودکان مبتلا به کرونای بی‌علامت، تعداد قابل توجهی دارند، می‌توانند کانون انتشار بیماری به سایرین باشند و نباید از آنها غافل شد.»

واکسیناسیون کودکان بالای ۱۲ سال چند هفته است که در ایران آغاز شده، اما هنوز تأثیرات واکسن بر روی ایمنی کودکان در مقابل ویروس مشخص نشده.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس باید حداقل یک روز در هفته باز باشند. این مقام مسئول در مصاحبه با ایسنا گفت: «مدارس فعال ابتدایی در پایه‌های اول و دوم آموزش‌های حضوری دارند که با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود. نظارت‌ها از سه طریق دنبال می‌شود، نخست نظارت خود وزارت بهداشت، دوم نظارت آموزش و پرورش از طریق سامانه‌های خودش و دیگری نظارت‌های میدانی است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره رویه بازگشایی مدارس غیردولتی نیز گفت: «ما مدارس دولتی و غیردولتی را تفکیک نکردیم. تمام مدارس غیردولتی هم مشمول قواعد بازگشایی می‌شوند. اگر مدرسه‌ای نتواند فاصله اجتماعی را رعایت کند باید دانش‌آموزان را به دو و سه گروه تقسیم کند. الگوی بازگشایی ما از ۱۵ آبان به بعد الگوی ترکیبی است که بستگی به ظرفیت مدرسه دارد.»

سید احمد طباطبایی، دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه مصاحبه با ایسنا درباره بازگشایی مدارس گفت: «در بازگشایی‌ها فقط مسائل پزشکی مطرح نیست. لازم است خانواده‌ها را با اهمیت آموزش اطفال برای رعایت پروتکل‌ها آشنا کنند؛ زیرا شاید مفهوم رعایت مسائل بهداشتی از سوی کودکان به درستی اجرا نشود؛ مثلاً به عنوان نمونه ممکن است کودک به فراخور سن اقدام به تعویض ماسک خود با دوستش کند و یا در طول ساعت حضور در مدرسه به درستی از ماسک استفاده نکند که اینها همگی عوامل خطر ابتلا به بیماری هستند.»

طباطبایی در ادامه یادآوری کرد که با افزایش سطح واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد، می‌توان با شرط رعایت مسائل بهداشتی به سمت بازگشایی‌ها گام برداشت.  

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱