رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در دو نشست بین‌المللی راهی اروپا شد؛ گفت‌وگو با متحدان اروپایی درباره ایران در ایتالیا

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه ششم آبان برای شرکت در دو اجلاس سران گروه بیست در شهر رم ایتالیا و تغییرات اقلیمی در شهر گلاسکو در اسکاتلند، راهی اروپا شد.

انتظار می رود که پرزیدنت بایدن در جریان این سفر بر حمایت از تلاش‌های جهانی برای توقف همه‌گیری کرونا، تقویت توسعه اقتصادی و مقابله با تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی تمرکز کند.

جو بایدن در حاشیه اجلاس، دیدارهایی با رهبران کشورهای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران خواهد داشت.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران همراه رئیس جمهوری ایالات متحده در هواپیما گفت، پرزیدنت بایدن روز شنبه با سران سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره ایران دیدار خواهد کرد.

آمریکا و سایر اعضای برجام شش دور مذاکره با ایران در وین پایتخت اتریش برای احیای برجام برگزار کرده‌اند که در خرداد ماه متوقف شد. تاریخ برگزاری دور هفتم این مذاکرات هنوز بطور دقیق مشخص نیست.

جو بایدن ابتدا به رم خواهد رفت تا در نشست سران گروه ۲۰ حضور یابد. این نشست دو روزه از شنبه ۳۰ اکتبر آغاز می‌شود و همه‌گیری کووید-۱۹، تغییرات اقلیمی و دیگر چالش‌های عمده جهانی در دستور کار آن قرار دارد.

این گروه متشکل از بیست قدرت برتر اقتصادی جهان است که در مجموع بیش از ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی و بیش از ۷۵ درصد تجارت و حدود ۶۰ درصد جمعیت جهان را در اختیار دارند.

اعضای گروه ۲۰ عبارتند از: ایالات متحده، اتحادیه اروپا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ژاپن، هند، اندونزی، ایتالیا، مکزیک، روسیه، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، کره جنوبی و ترکیه.

رئیس جمهوری آمریکا سپس برای شرکت در اجلاس بین‌المللی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در شهر گلاسکو، راهی اسکاتلند می‌شود. این اجلاس دو روزه از دوشنبه اول نوامبر آغاز به‌کار خواهد کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱