آبان ۹۸؛ عفو بین‌الملل لیست به روز شده قربانیان را منتشر کرد

عفو بین‌الملل در دومین سالگرد سرکوب اعتراضات آبان ۹۸، آمار جدیدی از کشته‌شدگان ارائه داده که شامل ۱۹ قربانی دیگر است. این سازمان از خانواده‌ها خواسته سکوت را بشکنند تا امکان هرچه بیشتری برای مستند کردن کشتارها فراهم شود.

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود از کشته شدن ۳۲۴ نفر در سرکوب‌‌های آبان ۹۸ خبر داد. این گزارش تفصیلی، نام، مشخصات و تصویر اکثر قربانیان را در بر می‌گیرد و تاکید می‌کند که اطلاعات ثبت‌شده به دقت راستی‌آزمایی شده‌اند.

این نهاد حقوق بشری در گزارش قبلی خود در بهار ۱۳۹۹، کشته شدن ۳۰۴ نفر را مستند کرده بود. گزارش جدید یادآور می‌شود که “تعداد واقعی کشته‌شدگان به مراتب بیشتر از ۳۲۴ نفر است زیرا هنوز بسیاری خانواده‌ها تحت تاثیر ترس و خفقان قرار دارند و چیزی در باره مرگ عزیزان خود نمی‌گویند”.

عفو بین‌الملل از کلیه کسانی که تا کنون در باره مرگ عزیزان‌شان در آبان ۹۸ ساکت مانده‌اند، درخواست کرده که سکوت را بشکنند و اطمینان خاطر داده که هویت افرادی که در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند، کاملا محرمانه می‌ماند.

عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که کشتار معترضان عمدتا در روزهای ۲۴ تا ۲۸ آبان و با مشارکت ماموران انتظامی، امنیتی و سپاه پاسداران انجام گرفت.

گزارش تازه می‌گوید اکثر قربانیان ثبت شده، در دهه ۲۰ زندگی بوده‌اند و سپس افراد گروه سنی ۳۰. طبق فهرست این سازمان، معترضان بالای شصت سال، کمترین تعداد قربانیان را داشته‌اند.

این نهاد حقوق بشری، جان‌باختن ۳۲۴ نفر در ۳۷ شهر و هشت استان را مستند کرده و تفکیک آمارها نشان می‌دهد که بیشترین کشتار در استان‌های تهران، البرز و خوزستان صورت گرفته است.

از میان ۳۲۴ نفر، تهران با ۱۴۲، خوزستان با ۵۹ و البرز با ۳۴ کشته در صدر کشتارها قرار دارند. در کرمانشاه ۳۱ نفر، در فارس ۲۵ نفر، در اصفهان ۲۴ نفر، در کردستان ۷ نفر و در کرمان ۲ نفر کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل با استناد به شهادت خانواده‌ها و شواهد موجود تاکید می‌کند که بیشتر قربانیان (۷۰ نفر) از ناحیه سر و گردن هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند. ۵۲ نفر از سمت سینه و قلب، ۱۷ نفر از شکم و پهلو و ۱۴ نفر از کمر و از پشت مورد اصابت گلوله واقع شده‌اند؛ چیزی که به نوشته این نهاد حقوق بشری ثابت می‌کند تیراندازی‌ها هدفمند و به قصد کشت بوده‌اند.

در صفحه رسمی عفو بین‌الملل – شاخه ایران آمده است: «این سازمان از اسامی دیگری که در فضای مجازی به عنوان جان‌باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ گزارش شده‌اند آگاه است، اما بر اساس پیگیری‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، این طور تشخیص داده که هنوز جزئیات قابل اطمینان کافی برای افزودن این اسامی به فهرست کشته‌شدگان ثبت شده را ندارد.»

در آخرین اطلاع‌رسانی، عفو بین‌الملل با اذعان به لزوم اصلاح و تکمیل اطلاعات مرتبط با چند تن از جان‌باختگان، اعلام کرده که نسخه جدید و به روز شده این فهرست، اوایل ماه دسامبر منتشر خواهد شد. 

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۱۷ نوامبر ۲۰۲۱