دیپلمات‌های غربی: ایران ساخت قطعات سانتریفیوژ را از سر گرفته است

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز‌سه‌شنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که ایران در تاسیسات کرج ساخت قطعات سانتریفیوژ را از سر گرفته است.

بر اساس این گزارش، از اواخر ماه اوت امسال که دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویری از داخل این کارخانه ضبط نکرده‌اند، ایران صدها قطعه سانتریفیوژ تولید کرده است.

تولید این قطعات مقام‌های کشورهای غربی را نگران کرده است که ایران در حال انحراف احتمالی از تعهداتش و ساخت تجهیزات هسته‌ای برای مقاصد غیرصلح‌آمیز باشد.

جمهوری اسلامی ایران گفته است که اسرائیل پیش‌تر در تاسیسات «تولید سانتریفیوژ» در کرج خرابکاری کرده بود.

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع خود می‌نویسد که از ماه اوت امسال، قطعات ساخته‌شده در کرج برای تولید دست‌کم ۱۷۰ سانتریفیوژ به کار رفته‌اند که بیشترشان از نوع پیشرفته آی‌آر-۶ هستند و در تاسیسات هسته‌ای فردو نصب شده‌اند.

شهریور امسال، ایران و آژانس توافق کردند که دوربین‌های نظارتی را در تاسیسات هسته‌ای مختلف به کار بیندازند؛ اما بنا بر اعلام آژانس، ایران از راه‌اندازی چهار دوربینی که از تاسیسات «تولید سانتریفیوژ» در کرج بیرون برده، خودداری کرده است. آژانس همچنین خبر داده است که فیلم‌های یکی از دوربین‌ها را در اختیارش نگذاشته‌اند.

هفته گذشته، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، دسترسی نداشتن این سازمان به  تاسیسات هسته‌ای کرج را «بسیار مسئله‌ساز» خواند.

با این‌ همه، وال‌استریت ژورنال به نقل از یکی از منابع خود می‌نویسد شواهدی در دست نیست از قطعات ساخته‌شده در کرج برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شده باشد اما «هرچه شمار سانتریفیوژهایی که بر آن‌ها نظارت نمی‌شود بالا می‌رود، این سناریو [که ایران از آن‌ها برای مصارف غیرصلح‌آمیز استفاده می‌کند] تقویت می‌شود.»

ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی هشدار داده‌اند که بدون آگاهی آژانس از تجهیزات و مواد هسته‌ای موجود در ایران، بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام دشوارتر خواهد شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۷ نوامبر ۲۰۲۱